"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tentera wanita diberkas, ‘berkahwin’ semasa bertugas

RAKAMAN video tersebar mengenai tentera wanita menerima lamaran perkahwinan ketika sedang bertugas di Nigeria.-MEDIA SOSIAL

WARTAWAN LUAR NEGARA

NIGERIA: Seorang tentera wanita di Nigeria ditangkap selepas didapati menerima lamaran perkahwinan semasa sedang bertugas.

Tangkapan itu dibuat selepas video mengenai dirinya dan bakal suaimnya melutut menjadi tular dalam media sosial. 

Rakaman itu juga menunjukkan tentera Nigeria lain menjadi saksi pernikahan itu dengan disambut sorakan kegembiraan.

Gen Clement Nwachukwu berkata, tindakan itu adalah prejudis yang tidak mengikuti arahan dan disiplin ketenteraan.

“Tugas sebagai jurulatih adalah melatih tentera baharu dan bukannya menjalinkan hubungan dengan mereka,” tegasnya.

Tentera wanita itu dikenal pasti sebagai Sofiyat Akinlabi dan penahanannya menimbulkan kemarahan dari aktivis hak asasi manusia.

Tindakan itu dilabelkan sebagai keputusan yang prejudis kerana lelaki boleh terlibat dalam tingkah laku tersebut tanpa mengalami sebarang tindakan.

Ribuan orang awam memberikan sokongan kepada tentera itu dengan menandatangani petisyen dalam talian bagi menuntut pembebasan Akinlabi.

Petisyen menggesa Ketua Angkatan Tentera, Farouk Yahaya menggunakan kuasa beliau membebaskan Akinblabi dan keputusan melangsungkan perkahwinan perlu dihormati kerana kedua-dua mereka mempunyai hak kebebasan seperti termaktub dalam Perlembagaan.-BBC

Tiada ulasan: