"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemuda AMANAH desak Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki bercuti

FAZLI RADZI

Pemuda AMANAH Nasional mendesak agar Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki bercuti bagi memberikan laluan kepada penyiasatan mengenai aduan terhadapnya.

Ketua Pemuda AMANAH Nasional, Hasbie Muda berkata, ahli ekonomi Edmund Terence Gomez telah bertindak meletakkan jawatan sebagai ahli Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas panel itu gagal bertindak terhadap dakwaan pemilikan kira-kira dua juta unit saham oleh Azam Baki di sebuah syarikat senarai awam.

Menurut Hasbie, aduan tersebut melibatkan perbuatan rasuah oleh seorang pemimpin utama pasukan penguatkuasaan dan pencegahan rasuah dalam negara.

“… Azam tidak harus berdiam diri dan perlu memberi tindak balas serta bertanggungjawab untuk mengemukakan bukti sekiranya dakwaan dan tuduhan itu palsu,” katanya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, Pemuda AMANAH tegasnya menggesa kerajaan menubuhkan suruhanjaya bebas untuk menyiasat aduan salah laku SPRM bagi mengembalikan kepercayaan rakyat dan pelabur asing yang telah menjauhkan diri sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Dalam masa sama, katanya, individu yang mendapat kepercayaan Ahli Jawatankuasa Memerangi Rasuah harus diamanahkan untuk mengemudi SPRM sehingga siasatan selesai.

Tiada ulasan: