"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Selepas 7 hari, baru PM gerakkan semua jentera bantu banjir

MALAYSIA DATELINE

Tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri membuat arahan kepada Nadma, PDRM, Bomba dan ATM membuat laporan harian selepas tujuh hari banjir berlaku dikecam netizen.


Keratan video oleh Baba Ayam.

“Tujuh hari, air dah surut, orang dah mati, sebahagian rumah sudah dibersihkan.

“Selepas tujuh hari baru perdana menteri nak buat sidang media untuk kerahkan tentera, bomba dan polis, lepas tujuh hari.

“Lepas semua NGO dekat Malaysia ini sudah bertindak.

“Saya punya CEO sendiri bergerak ke Pahang, sudah tidak datang ofis tiga hari sebab nak tolong orang.

“Dan selepas tujuh hari, perdana menteri kita baru nak kerah jenteranya…. apa berlaku,” tanya Baba Ayam dalam satu video yang kini tersebar luar.

Baba Ayam merujuk kepada pengumuman perdana menteri melalui twitter pada 23 Disember untuk gerakkan Nadma, Polis,Bomba dan Askar untuk membantu mangsa banjir dan memberikan laporan harian.

Ekoran twitter itu, orang ramai berkicau marah kepada pengumuman Ismail Sabri itu kerana banjir telah melandar negara sejak 17 Disember lalu lagi.


“Hari ke 7 baru nak arahkan?! L.E.M.B.A.B #KerajaanGagalLagi,” tulis KZ melalui twitter beliau bagi menjawab arahan Ismail itu.

MuhdKaz pula mengulas, “Orang dah ramai hilang nyawa, barulah nak suruh itu ini. Mlm banjir tu pergi mana?Orang dah teriak dah masa malam pertama.”

Sehingga kini, sudah 41 nyawa disahkan hilang berikutan banjir yang melanda Selangor, Pahang, Kuala Lumpur, Perak dan lain-lain negeri sejak seminggu lalu.

“Sidang media tu nak umum semua KP tu nak letak jawatan sebab gagal kewww?? Yeayy,” tulis Makcik Hwaz Wa.

Tiada ulasan: