"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Enam dilaporkan maut selepas tali layang-layang terbelit di leher

Teruja Lihat Perayaan Dipenuhi Layang-Layang, Tak Sangka Tali Boleh Terbelit Di Leher

MAISARAH AISYA

Akibat terlalu teruja untuk lihat layang-layang lebih dekat ketika perayaan Uttarayan di Gujerat, India, ramai berpusu-pusu naik ke bangunan lebih tinggi.

Uttarayan atau dikenali sebagai Makar Sakranti di bahagian lain India adalah hari apabila matahari mula bergerak ke utara menandakan penurunan musim sejuk.

Hari-hari menjadi lebih lama, langit lebih jelas dan sejuk. Rasa menjangkakan, kegembiraan dan keseronokan mengatasi semua orang yang meraikan peristiwa kesyukuran dan keseronokan.

Namun siapa menyangka perayaan ini mampu bertukar tragedi apabila enam dilaporkan maut selepas tali layang-layang terbelit di leher mereka.

Polis mengesahkan seramai 176 orang awam tercedera manakala tiga orang lelaki serta tiga kanak-kanak maut akibat tragedi tersebut lapor Daily Star.

Kejadian bermula apabila orang ramai berpusu-pusu dan berkumpul di bahagian teres dan bumbung bangunan untuk lihat lebih dekat perayaan tersebut.

Seorang kanak-kanak berusia dua tahun meninggal dunia sebaik saja menerima rawatan di hospital selepas terjerut tali semasa membonceng skuter bersama bapanya.

Sementara itu, kanak-kanak berusia tiga tahun yang berada dalam perjalanan untuk pulang ke rumah disahkan meninggal dunia sebaik saja tiba di pusat perubatan.

Menurut pasukan keselamatan, dalam 176 mangsa yang cedera, seramai 130 orang mengalami luka dan 46 lagi tercedera gara-gara terjatuh dari ketinggian kawasan sekitar festival itu.

Tiada ulasan: