"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dua Tahun Rahsiakan Kematian Ibu, Wanita Terima Lebih RM5 Juta Duit Pencen

SHAFIQAH MUKHSIN

Hanya kerana tidak mahu hilang punca pendapatan daripada pencen ibu, wanita dari Korea sanggup rahsiakan kematian orang tua selama dua tahun.

Bukan sekadar gagal mendaftarkan kematian, malah mayat ibu juga hanya ditutup dengan selimut dalam rumahnya di Incheon.

Sejak kematian ibunya pada Ogos 2020, wanita tersebut telah menerima duit pencen mencecah 17 juta won (RM5,9537.86).

Akibat takut jatuh miskin tanpa wang pencen tersebut, wanita itu enggan mendaftarkan kematian ibunya lapor The Korea Herald.

Suspek yang juga seorang penganggur itu difahamkan menggunakan wang tersebut untuk menampung kehidupannya sendiri dan enggan mendaftar kematian ibunya kerana risau sekiranya jatuh miskin.

Menurut pegawai kebajikan, ibu suspek adalah salah seorang daripada kira-kira 67,000 orang yang dikhuatiri tidak menerima pencen secara sah atau wang tidak sampai kepadanya.

Punca kematian wanita malang itu masih tidak dapat dikenal pasti.

Tiada ulasan: