"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gunting Baju Sebab Nak Boikot Sweden, Caprice Disekolahkan Netizen

WAN SITI AMINAH


Tindakan Penyanyi Rap sensasi, Caprice gunting baju berjenama H&M sebagai simbolik memboikot barangan Sweeden telah mengundang kecaman dari ramai orang.

Berniat untuk membalas perbuatan pemimpin Sweeden, Rasmus Paludan, yang membakar al-Quran, tindakan Caprice ini dilihat sebagai suatu amalan pembaziran.

Hai ini kerana perbuatan merosakkan barangan yang sudah dibeli tidak memberi kesan kepada syarikat asal Sweeden itu kerana keuntungan dari baju tersebut sudah pun diperolehi.

Perkara ini di suarakan oleh seorang pengguna media sosial bernama IzzraifHarz yang berpendapat pemilik nama asal Ariz Ramli itu perlu belajar makna aktivis sosial media.

“Tak kisah lah nak boikot ke apa tapi janganlah pergi bakar atau rosakkan barang yang dah beli. Syarikat itu dah dapat duit hang, kalau hang musnahkan barang tu yang ruginya hang sorang tau.

“Sebelum nak buat kerja aktivis sosial media, hubungkan sel-sel yang ada dalam otak dulu dan kurangkan pembaziran dan pencemaran alam. Sekian info.” Katanya.

Menerusi video berkenaan, Caprice yang berang dengan perbuatan Ramus itu telah menyeru orang ramai memboikot dan berhenti membeli barang buatan Sweeden seperti seperti H&M dan IKEA.

Media sebelum ini melaporkan ketua parti sayap kanan Denmark, Stram Kurs itu telah membakar kitab suci umat Muslim di hadapan Kedutaan Turkiye di Stockholm.

Rasmus mengambil keputusan untuk berbuat demikian selepas Turkiye dilaporkan membantah penyertaan Sweden dalam Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Sehubungan dengan itu, rakyat Malaysia disarankan untuk menyertai kempen memboikot barangan negara Nordik itu namun harus diingatkan janganlah sampai berlaku pembaziran.

Tiada ulasan: