"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KJ: Tanpa sebarang amaran saya dipecat

FMT Reporters

PETALING JAYA: Bekas ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mendedahkan beliau dipecat dari Umno tanpa sebarang amaran, surat tunjuk sebab dan tiada pendengaran disiplin.

Dalam satu hantaran di Instagram, Khairy mengesahkan tiada sebarang proses seperti itu sebelum Umno memutuskan untuk memecat beliau.

Beliau turut memuat naik tangkap layar satu artikel yang mempersoalkan punca yang membawa kepada pemecatan beliau dan tindakan menggantung keahlian beberapa pemimpin lagi dalam mesyuarat Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno malam tadi.

“Disahkan tiada proses sebelum itu. Tiada surat tunjuk sebab, pendengaran disiplin. Secara ringkas dan unilateral dipecat daripada parti yang saya setia selama 23 tahun,” katanya.

Bekas Ahli Parlimen Rembau dan bekas ketua Umno Selangor Noh Omar adalah dua pemimpin yang dipecat oleh parti mereka malam tadi kerana melanggar disiplin parti semasa PRU15.

Khairy dan Noh sebelum ini menggesa Ahmad Zahid Hamidi meletak jawatan sebagai presiden parti berikutan prestasi buruk Umno dan Barisan Nasional pada PRU15.

Turut dikenakan tindakan adalah bekas naib presiden, Hishammuddin Hussein; bekas ketua penerangan, Shahril Hamdan; bekas Ahli Parlimen Jempol, Salim Sharif; dan pemimpin Umno Tebrau, Maulizan Bujang yang digantung keahlian selama enam tahun.

Tiada ulasan: