"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hilangkan Diri Hampir Tiga Dekad, Lelaki Terlalu Takut Nak Bersunat

Malaysiadateline
Akibat ketakutan melampau, seorang lelaki dari Indonesia nekad merlarikan diri pada tahun 1998 hanya kerana tidak mahu bersunat.

Sunat atau berkhatan ini pastinya, menjadi igauan buruk buat kanak-kanak lelaki walaupun zaman sekarang tidak sesakit yang dilalui pada zaman 90 an.

Hampir tiga dekad menghilangkan diri, lelaki tersebut akhirnya pulang ke pangkuan keluarga pada tahun ini.

Menurut Detik.com, kepulangan yang tidak terduga itu disambut dengan air mata yang berlinangan.

“Daripada semakan keluarga, lelaki itu hilang ketika dia berada Darjah 1. Dia dikatakan trauma untuk berkhatan,” kata Koordinasi Pekerja Kebajikan Masyarakat Daerah Klaten, Joko Prayitno.

Lelaki tersebut ditemui melalui kandungan Youtube yang dibuat mengenai seseorang dengan masalah gangguan mental (ODGJ) di Kabupaten.
diri
Tenaga Kesejahteraan Sosial Kecamatan (TKSK) dikatakan menghubungi Youtuber mengenai perihal lelaki tersebut sebelum disahkan bahawa dia adalah lelaki sama yang menghilangkan diri 25 tahun lepas.

Abang kepada lelaki tersebut memaklumkan bahawa adiknya keluar rumah pada tahun 1998 kerana takut berkhatan.

“Awalnya dia nak berkhatan tapi bila keluar dia cuma bawa kereta mainan.

“Mula-mula pada malam sebelumnya dia berani, tapi bila waktu pagi tiba dia sudah menghilang,” kata abangnya.

Dimaklumkan sepanjang kehilangan lelaki itu, keluarganya telah mencuba pelbagai usaha mencari tetapi tetap tidak menemuinya.

Tiada ulasan: