"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guru besar dedah lebih 3 tahun tinggal dalam stor sekolah, hingga bersara wajib

Johary Indan
am@hmetro.com.my
TANGKAP layar video di Tiktok ketika George menceritakan pengalaman tinggal dalam stor sekolah. FOTO TikTok George Odol
TANGKAP layar video di Tiktok ketika George menceritakan pengalaman tinggal dalam stor sekolah. FOTO TikTok George Odol
Kota Kinabalu: Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Ulu Ansuan di Telupid, George Odol mendedahkan pengalamannya tinggal dalam stor sekolah lebih tiga tahun sejak berkhidmat di sekolah itu.

Dia yang akan bersara wajib daripada perkhidmatan perguruan pada 27 November ini, ditugaskan di sekolah itu pada 2020.

George menceritakan sekolah itu dibina pada 1999 tanpa rumah guru.

"Guru yang bertugas di sekolah itu terpaksa menumpang di rumah penduduk kampung dan bilik darjah (di sekolah) yang diubah suai.

 Bapa dan Guru sekolah ada membina dua rumah ala kadar sebagai kemudahan guru yang berkhidmat di SK Ulu Ansuan itu," katanya menceritakan kisah hidupnya itu yang disiarkan di media sosial, TikTok.

George berkata, pada 2020, selepas ditempatkan bertugas di sekolah itu, dia terpaksa tinggal dalam stor prasekolah dengan keluasan 13.4 meter persegi.

"Agak menyedihkan seorang pegawai pendidikan, pentadbir sekolah, guru besar terpaksa tinggal di rumah yang begini sahaja.

"Saya terpaksa berkongsi dapur dan kamar mandi (yang disediakan) di prasekolah," katanya.
KEADAAN dalam stor yang dijadikan kediaman George selama lebih tiga tahun. FOTO TikTok George Odol
KEADAAN dalam stor yang dijadikan kediaman George selama lebih tiga tahun. FOTO TikTok George Odol
Bagaimanapun, George mengakui sedikit pun tidak kesal sebagai guru dalam kalangan etnik Kadazan Dusun yang terpaksa mengorbankan keselesaan menetap di kawasan pekan atau di bandar untuk datang ke sekolah pedalaman.

Tambahan pula, katanya, kebanyakan murid di sekolah kawasan pedalaman di negeri ini adalah etnik Kadazan Dusun.

"Justeru, jika bukan kami guru (dalam kalangan etnik) Kadazan Dusun datang ke sini untuk mendidik anak Kadazan Dusun di sekolah pedalaman, siapa lagi yang (boleh) diharapkan," katanya yang menerima keadaan itu dengan reda.

George menyifatkan, ia pengorbanan mereka sebagai pendidik yang dihantar bertugas di sekolah pedalaman Sabah.

Bagaimanapun, katanya, pada penghujung perkhidmatannya, sebuah 'rumah panjang' tujuh pintu dibina di sekolah itu.

Namun, George mengambil keputusan tidak menetap di rumah panjang itu untuk memberi keutamaan kepada guru dari luar daerah menetap di situ.

Tiada ulasan: