"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dana Aman Palestin diguna untuk beli aset syarikat proksi

Skuad Khas Harian Metro
am@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Siasatan awal Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati penyaluran dana awam kepada Aman Palestin Berhad (Aman Palestin) ada yang digunakan untuk membeli aset atas nama syarikat proksi.

Menurut sumber, perincian penyaluran dana membabitkan pembelian aset atas nama syarikat proksi itu masih dalam siasatan.

Penyaluran dana pelaburan dipercayai kepada syarikat proksi, dan pembelian aset atas nama proksi.

"Syarikat proksi yang ditubuhkan untuk pelaburan itu juga mendapat dana dari Aman Palestin," katanya kepada Harian Metro.

Sumber turut mengesahkan SPRM ada menyita emas, telefon bimbit dan komputer riba selain dokumen.

Harian Metro semalam melaporkan SPRM dalam proses mengenal pasti aset pertubuhan Aman Palestin dipercayai diperolehi hasil penyelewengan RM70 juta dana orang awam.

Sumber berkata, kesemua aset berkenaan dalam tindakan untuk sitaan.

Menurutnya, keterangan Ketua Pegawai Eksekutif pertubuhan berkenaan juga masih belum diambil oleh SPRM.

"Setakat ini, sebanyak 11 saksi sudah dirakam keterangan oleh SPRM," katanya.

Terdahulu, SPRM mengesahkan membeku sebanyak 41 akaun bank syarikat pertubuhan Aman Palestin bernilai RM15,868,762.

Pembekuan itu dilakukan selepas SPRM menjalankan siasatan terhadap dakwaan Aman Palestin menyalahgunakan wang sumbangan orang ramai.

Tiada ulasan: