"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemandu bas ekspress berang penumpang warga asing berak atas kerusi

KIM SYAZIE

Seorang penumpang lelaki dipercayai warga asing mengundang kemarahan orang ramai apabila didapati membuang air besar di tempat duduk sebuah bas persiaran.

Menerusi video berdurasi 23 saat yang dikongsi di media sosial, kejadian tersebut disedari selepas pemandu terbabit sedang membuat pemeriksaan di dalam bas persiaran berkenaan.

Video itu sempat merakam perbualan pemandu yang mengarahkan lelaki terbabit untuk membersihkan tempat duduknya yang dipenuhi najis.

“Aku bawa mu (kamu) jauh-jauh, mu berak dalam bas. Mana tahi mu buang. Habis seluar mu kena. Basuh kerusi itu,” katanya kepada penumpang itu.

Bagaimanapun apa yang membuatkan orang ramai marah apabila lelaki tersebut menunjukkan muka tidak bersalah selepas meninggalkan najisnya dalam bas tersebut.

Begitu pun rata-rata orang ramai meminta pihak berkuasa mengambil tindakan kepada individu terbabit selain mewajibkan pemandu bas untuk berhenti lebih kerap bagi keselesaan penumpang.

“Tolonglah pihak berkuasa ambil tindakan ke atas individu yang buang air kecil atau besar bersepah (di merata-rata tempat),” ujar Arif.

“Ini yang aku tidak suka naik bas. Tiada tandas. Kali terakhir naik bas pergi Johor Bahru dari Terminal Bas Selatan dulu. Lebih 20 kali pergi tandas sebelum bas bertolak,” kata Azhar.

“Pernah sekali aku tak tahan kencing minta dia berhenti, pemandu tak nak sebab dah nak sampai. Dua jam lagi baru sampai kot,” kata Hasif pula 

Tiada ulasan: