"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bersatu akan tertinggal jauh sebelum PRU16

HarapanDaily.com

SITI NUR ZAWANI 

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, Bersatu tidak akan bertahan lama seperti yang dijangkakan oleh Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Hamzah Zainudin bahawa parti itu berpotensi untuk “pergi jauh”.

Puad berkata, Hamzah lupa bahawa Bersatu kini semakin ketinggalan berbanding Pas yang mempunyai negeri sandaran sendiri.

Bersatu juga tidak mempunyai akar umbi sendiri dan hanya bergantung kepada Pas.

“Hamzah lupa parti itu kini semakin tertinggal jauh. Bukan sahaja ditinggal jauh oleh Pas tetapi oleh MP Bersatu yang akan tinggalkan parti itu.

“Puncanya Bersatu tidak ada akar umbi sendiri. Ia berjaya kerana Pas. Bersatu gagal mengganti UMNO. Bersatu tidak ada negeri sandaran macam Pas, UMNO dan PKR,” katanya dalam satu hantaran di Facebook.

Hamzah sebelum ini menggesa ahli bekerja lebih keras untuk parti, yang menurutnya berpotensi ‘pergi jauh’ berdasarkan prestasi pilihan raya lalu.

Dalam ucapannya kepada perwakilan parti di Pusat Konvensyen Ideal semalam, Hamzah berkata dalam tempoh sesingkat enam tahun parti itu mampu memenangi 31 kerusi Parlimen.

Katanya juga, parti lain selepas puluhan tahun tertubuh belum tentu boleh mencapai prestasi seperti Bersatu.

Sementara itu Puad berkata, Bersatu akan ditinggal jauh sebelum PRU16 dengan wakil rakyat mereka akan mula beralih kepada Pas, atau kepada PMX.

“Ini melemahkan daya juang wakil rakyat Bersatu. Mereka akan beralih jika tidak kepada Pas, akan beralih sokongan kepada PMX. Bersatu akan ditinggal jauh sebelum PRU 16,” ujarnya.

Bersatu kini diketuai Tan Sri Mahiaddin Md Yasin selepas ia dibawa keluar dari Pakatan Harapan untuk membentuk Perikatan Nasional bersama Pas.

Tiada ulasan: