"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Perjanjian PJD Link masih OSA, macam mana Afif tahu?'

Wong Kang Jia

Adun Taman Medan Dr Afif Bahardin berkata kerajaan perlu membayar pampasan RM100 juta kepada pemaju Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link Expressway) berikutan pemberhentian projek lebuh raya itu.

Ahli Parlimen PKR Lee Chean Chung menyoal bagaimana pemimpin PN Dr Afif Bahardin mempunyai maklumat mengenai perjanjian konsesi Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link Expressway) kerana dokumen berkaitan masih di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Terdahulu, Afif yang juga Adun Taman Medan mendakwa kerajaan perlu membayar pampasan RM100 juta kepada pemaju PJD Link Expressway berikutan pemberhentian projek lebuh raya itu.

Lee menegaskan perjanjian konsesi itu masih belum ditukar status dokumen sulit dan mustahil untuk Afif mengetahui jumlah pampasan.

"Saya telah berulang kali meminta Kementerian Kerja Raya menyahklasifikasi laporan ini. Sekarang tidak ada laporan awam. Bagaimana anda tahu anda perlu membayar pampasan?"

"Adakah dia melihat laporan ini? Membaca laporan ini adalah melanggar Akta Rahsia Rasmi," kata wakil rakyat PKR itu.

Di samping itu, Lee menegaskan Pengerusi PN Selangor Azmin telah menentang rancangan itu tahun lepas dan tertanya-tanya mengapa Afif tiba-tiba menukar kedudukannya.

"Apakah pendirian Bersatu dan PN mengenai perkara ini?"

"Nampaknya kini berubah, pendirian dia dengan 'bosnya' berbeza."

Pada 9 Ogos tahun lalu, media dalam talian pro-PN Malaysia Now melaporkan Azmin berkata tiada gunanya membina lebuh raya di bandar ini atas alasan untuk menyelesaikan kesesakan lalu lintas.

"Prinsip saya ialah mengapa anda memerlukan lebuh raya dalam bandar.

"Kalau di luar, sebagai jalan lingkaran luar, itu boleh dipertimbangkan. Tetapi dalam Petaling Jaya, dalam Shah Alam, anda tidak memerlukan lebuh raya lain.

“Apa yang diperlukan adalah pengangkutan awam," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Lee mengulas dakwaan Afif bahawa dia tidak membaca laporan penilaian alam sekitar (EIA) dan penilaian impak sosial (SIA) yang dikeluarkan.

"Saya fikir jawapannya sangat kasar. Bagaimana dia tahu saya tidak membaca laporan itu," katanya.

Tegas Lee, PJD Link tidak akan menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di kawasan itu.

Orang ramai bukan sahaja perlu menanggung tol yang lebih mahal, tetapi juga boleh mengurangkan jumlah perniagaan tempatan.

“Lebuh raya ini direka untuk mengalihkan lalu lintas dari Damansara ke kawasan Kinrara, jadi ia tidak dapat menyelesaikan kesesakan lalu lintas di Taman Medan.”

“Ia akan mempunyai dua kesan balas. Pertama, ia akan membuatkan penduduk Taman Medan membayar tol yang lebih banyak. Adakah Afif mahu menjadikan penduduk Taman Medan lebih miskin? Adakah dia mahu mereka menanggung lebih banyak beban?"

"Kedua, ia akan menyebabkan kenderaan tidak melalui jalan asal, seperti kawasan pasar malam dan tempat yang mempunyai banyak perniagaan kecil. Adakah Afif berhasrat untuk membiarkan mereka ini tidak berniaga?"

Lee mencadangkan agar Afif memahami keadaan penduduk tempatan sebelum menyatakan pendapat mengenai isu ini.

"Bila ada masa, dia boleh pergi ke pasar malam dan bertanya berapa ramai yang singgah di Taman Medan untuk membeli barang.

"Pelan ini bukan sahaja gagal menangani masalah itu, malah menyukarkan lagi penduduk tempatan untuk menyelesaikan kesesakan lalu lintas. Mereka perlu membayar tol dan perniagaan pula hilang."

Lee turut memberi contoh sekiranya PJD Link dibina, ia mungkin akan mengalami nasib yang sama seperti LDP kerana akan berlaku kesesakan sepanjang masa.

Lee percaya penyelesaian terbaik kepada kesesakan lalu lintas di Taman Medan adalah dengan mewujudkan pengangkutan awam yang cekap.

Pada 17 April lalu, jurucakap kerajaan Fahmi Fadzil berkata projek lebuh raya itu telah dibatalkan kerana pemaju gagal memenuhi syarat.

Syarikat konsesi telah memohon lanjutan bagi memenuhi syarat-syarat tersebut tetapi ia ditolak oleh kerajaan, kata menteri komunikasi.

Terdahulu, Afif mendakwa kerajaan perlu membayar pampasan hampir RM100 juta susulan pembatalan projek pembinaan PJD Link.

Adun Taman Medan Dr Afif Bahardin berkata amat malang jika kerajaan terpaksa membayar pampasan itu dan projek berkenaan tidak dapat dilaksanakan.

Katanya dia "difahamkan" pemaju PJD Link boleh menuntut ganti rugi berkenaan daripada kerajaan pusat.

"Rakyat tidak dapat apa, tapi hutang kerajaan bertambah," dakwanya di TikTok.

Adun Bersatu itu berkata demikian sebagai reaksi kepada kenyataan Ahli Parlimen Petaling Jaya, Lee Chen Chung, yang mendakwa majoriti rakyat tidak menyokong PJD Link.

Tiada ulasan: