"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Kenyataan biadab’, Zambry ingatkan beza kebebasan akademik dengan soal negara

Mohamad Fadli

PUTRAJAYA: Menteri Pendidikan Tinggi Zambry Abdul Kadir menyifatkan kenyataan seorang ahli akademik dari Amerika Syarikat (AS) yang mendakwa Malaysia mahukan “Holocaust kedua” sebagai biadab dan berbahaya.

Beliau berkata, terdapat perbezaan antara kebebasan akademik dengan perkara menyentuh soal negara.

“Dalam hal ini, ia bukan soalan akademik. Ini soal kenyataan terhadap keselamatan, kedudukan dan imej negara dibuat daripada (orang ) luar (yang) datang membuat kenyataan terlalu celupar.

“Harus bezakan. (Ini) membuat kenyataan terlalu biadab dan sangat merbahaya,” katanya ketika ditemui pada Majlis Riang Ria Raya Aidilfitri peringkat Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT)

Terdahulu, Universiti Malaya dikecam hebat selepas seorang ahli akademik AS undangannya dikatakan menyebarkan propaganda Zionis, menuduh ahli politik Malaysia yang menyokong perjuangan Palestin sebagai menyebarkan kebencian terhadap golongan Yahudi.

Profesor sains politik Bruce Gilley dikatakan menuduh ahli politik Malaysia menggesa berlaku “Holocaust kedua” terhadap orang Yahudi, selain mengecam bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Dalam pada itu, Zambry mengingatkan setiap universiti mengkaji latar belakang ahli akademik yang ingin diundang.

Walaupun menghormati kebebasan universiti, beliau menegaskan ahli akademik berkenaan haruslah mempunyai nilai kesarjanaan.

“Jemput siapa pun, lihat latar belakang seperti dari segi kepakarannya,” katanya.

“Bukan soal nak halang siapa pun. Saya ingatkan biar (undang ahli akademik) yang benar-benar mempunyai nilai kesarjanaannya.”

Zambry juga menggesa universiti berkenaan menyiasat perkara itu dan melaporkan butiran lanjut kepadanya segera.

Tiada ulasan: