"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Keputusan Mahkamah Agung India Gugat Kerajaan Kudeta Zambry


   

Tindakan kerajaan kudeta Umno/Barisan Nasional mencabar bidang kuasa Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V. Sivakumar bakal menghadapi masalah perundangan yang amat rumit berikutan satu keputusan mahkamah di India.

Mahkamah Agung India, Mach lalu membuat keputusan mengembalikan hak Speaker Dewan undangan Meghalaya, Bindo M. Lanong menentukan kedudukan ahli-ahli dewan di bawah undang-undang anti-lompat parti.

Mahkamah Tinggi Gauhati sebelum itu menyekat Speaker daripada menyingkirkan lima ahli dewan yang telah menyeberang kepada pihak pembangkang yang diketuai oleh Parti Kongres.

Keputusan Mahkamah Agung India ini sudah tentu akan dijadikan sebagai "precedent" dalam pertikaian antara Sivakumar dengan kerajaan pimpinan Dr Zambry Abd Kadir yang dianggap tidak sah dan haram oleh rakyat dan Pakatan Rakyat.

-TVAntara.com.my-

Tiada ulasan: