"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mengapa SPR tidak guna dakwat celup jari di Dun Penanti? Susah sangatkah? - Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man



AJK PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man yakin, kesedaran rakyat Pahang terhadap kepincangan BN negeri, kian meningkat. Usaha sedang dijalankan terutama di kawasan Felda, bagi menjelaskan isu-isu terkini yang membabitkan kepentingan mereka. Beliau juga mencadangkan agar SPR memulakan penggunaaan dakwat "celup jari" pada pilihan raya kecil Dun Penanti. Beliau juga turut menyedari Najib hanya menjadi boneka kepada Tun Mahathir. Ikuti interbiu eksklusif Pesuruhjaya PAS Pahang ini bersama wartawan ANIS NAZRI.

PM baru, Dato' Seri Najib Tun Razak dilihat seperti "PM boneka" apabila banyak dipengaruhi Tun Mahathir Mohamed dan ini dikatakan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat. Bagaimana Dato' melihat peranan Mahathir ini boleh meningkatkan sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat?

DATO' TUAN IBRAHIM: Ada dua perkara dalam hal ini. Pertamanya, peranan Mahathir dalam 'menentukan' dasar negara itu dilihat sebagai kelemahan Najib sendiri sebagai PM. Campur tangan seperti Mahathirlah yang tentukan siapa boleh duduk dalam kabinet, tentukan dasar hubungan luar negara. Semua ini akan menonjolkan lagi kelemahan Najib.
Dalam Pakatan Rakyat, kita lihat Mahathir dulu turun dalam keadaan beliau dipaksa rakyat. Apabila dia kembali semula, ini akan membangkitkan semula nostalgia lama rakyat yang terguris dengannya. Dari sebelah pihak, keadaan ini memberi kelebihan dan kekuatan kepada Pakatan Rakyat.
Dengan suasana yang ada hari ini, senario pilihan raya kecil menunjukkan dokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat cukup kuat dan ini lebih mempercepatkan lagi kemenangan Pakatan Rakyat dengan kemunculan Mahathir semula bersama Najib.

Menyentuh isu Pilihan Raya Kecil Dun Penanti, ia telah menonjolkan sikap berat sebelah SPR. Pada pandangan Dato', adakah SPR telah bertindak menjadi perkakas BN secara langsung atau sebenarnya badan itu cuba bertindak profesional?

Seingat saya, SPR kena ingat tindakan mereka muktahir ini jelas menunjukkan ia tidak profesional. Kita nampak rakyat mula sedar SPR ini sebagai satu agen kepada BN dengan beberapa larangan-larangan yang dibuat, yang jelas menunjukkan sikapnya yang tidak bebas.

Bagaimana Dato' melihat isu penggunaan dakwat kekal di jari pengundi? Mungkin ini masanya untuk SPR membuktikan tahap profesional mereka?

Rakyat sedang tunggu. Dalam pilihan raya dulu, SPR bertindak memperkenalkan penggunaan tersebut. Tiba-tiba ia bertindak menarik balik penggunaan itu. SPR boleh menjadikan Penanti sebagai satu medan untuk membuktikan dakwaan pembangkang selama ini berkaitan pengundian berulang ini.
Bagi PAS, SPR patut ambil peluang ini untuk melakukan perubahan dan ini memang jelas berada di dalam bidang kuasa SPR, bukan seperti yang dilakukan sekarang dengan mencampuri urusan politik kepartian. Isu dakwat ini memang di dalam bidang tugasnya. Jangan buat benda lain yang bukan bidang tugas SPR.

Sasterawan Negara, Dato' A. Samad Said melihat perlantikan Menteri Pelajaran yang baru tidak membawa apa-apa perubahan kepada penghapusan PPSMI. Apa cadangan Dato' untuk menyelesaikan kemelut PPSMI ini?

Gerakan untuk memansuhkan dasar ini perlu ditingkatkan. Kalau dulu menganjurkan
himpunan. Kita sudah bagi masa kepada kerajaan. Kalau tiada lagi sebarang perubahan, rakyat perlu bangkit sekali lagi.
Soalnya sekarang ini, memang tidak nampak menteri baru ini utamakan rakyat. Kalau betul utamakan rakyat, awal-awal lagi boleh kembalikan dasar asal pendidikan dahulu dengan memansuhkan PPSMI ini.

Selain isu PPSMI, banyak lagi isu lain yang menggambarkan kebobrokan kepimpinan BN. Bagaimana Dato' melihat akta ISA yang kini mendapat tentangan rakyat?

ISA ini secara jelasnya bertentangan dengan syarak. Dalam Islam, sesiapa yang dituduh perlu diberi peluang untuk membela diri. Walaupun Najib menguar-uarkan
untuk mengkaji akta ini, tetapi dalam masa yang sama, baru-baru ini berlaku penangkapan di bawah akta ini.
Kajian apa lagi diperlukan? Rakyat sudah muak dengan sandiwara Umno. Setiap kali naik PM baru, janji macam-macam. Sepatutnya mansuh terus bukan kaji. Biasanya, benda kaji ini benda yang tidak jelas. Yang jelas macam ISA ini, mansuh sahaja.
Berapa banyak kos akan dibazirkan jika buat kajian? Kalau Najib mahu buat perubahan, inilah masanya. Ketika inilah rakyat tunggu perubahan yang ingin dibawa Najib.

Berkaitan ISA ini, GMI akan menganjurkan satu himpunan besar-besaran yang dijangka penyertaan 100 000 peserta bagi membantah akta ini. Sejauh mana demonstrasi ini membantu untuk menghapuskan akta rimba ini?

Rakyat sebenarnya tidak suka berdemo. Tapi ini merupakan cara terakhir, kalau pemimpin tidak prihatin dengan kehendak rakyat. Jadi, apa pilihan yang ada? Itu yang rakyat turun ke jalan raya, sedangkan rakyat bukan suka sangat turun ke jalan. Kita sudah beri masa kepada kerajaan, sepatutnya masa ini mansuh terus akta itu.

Baru-baru ini, Kabinet memutuskan kanak-kanak mesti mengekalkan agama asal ketika ibu bapa berkahwin walaupun salah seorang daripada mereka menukar agama lain. Selain membelakangkan ahli agama, BN dikatakan mempunyai agenda tersendiri untuk menarik sokongan bukan Islam. Sejauhmana Dato' melihat isu ini?

Apabila melibatkan soal agama, Kabinet tidak boleh membuat keputusan tanpa merujuk Majlis Fatwa Kebangsaan, dan majlis agama. Apabila menyentuh sahaja soal agama dia tidak boleh mengatasi bidang kuasa pihak tadi. Apabila buat keputusan bercanggah dengan syarak, Kabinet kena tanggung dosa tersebut dunia akhirat.
Bila timbul bantahan dari mufti, NGO, rakyat melihat kecelaruan tersebut. Ini akan merosakkan institusi kekluargaan. Kabinet perlu tarik balik, rujuk kembali majlis fatwa. Jika ada sekalipun agenda politik, jangan peralatkan agama. Bagi kita, kalau isunya jelas melanggar syarak, kalau guna juga ia akan 'back fire' kerajaan balik.

Umno Pahang dilanda krisis kebelakangan ini ekoran kecuaian melampau MBnya hingga disaman RM63juta, suatu yang boleh dielakkan. Apa yang Dato' nampak?

Isu ini isu lama, zaman MB terdahulu. Tapi asal isu ini melibatkan kepentingan Umno. PAS Pahang membuat laporan polis tentang mengapa MB boleh bagi tanah kepada Umno. Kemudian syarikat ini pada awalnya tuntut ganti kawasan lain, tapi kerana sikap degil Umno, akhirnya kerugian ini terpaksa ditanggung rakyat.
Dulu kena RM60 juta, sekarang sudah RM63 juta. Sekarang MB minta tangguh lagi dan akan menyebabkan rakyat terpaksa menanggung kos lagi.
Bagi PAS, MB sepatutnya kena menghormati keputusan mahkamah, undang-undang. Juga membuat pembayaran yang diminta. Saya rasa, jalan terbaik, kegagalan ini perlu ditanggung MB. Kita cadangkan MB dikenakan potongan gaji sebagai pengajaran kepada dia. Walaupun ia dilakukan MB dahulu, tapi kenapa dia biarkan? Hakim sudah membuat keputusan, jangan tangguh-tangguh lagi.

Sejauh mana tindakan PAS Pahang mendesak MB untuk melepaskan jawatan akibat kecuaian melampau ini?

Apa yang penting, MB dan barisan Exco perlu bertanggungjawab. Kenapa mesti rakyat Pahang yang terpaksa tanggung dalam keadaan kritikal, dengan banyak projek negeri tidak boleh berjalan dengan baik. Kita akan teruskan desakan, dia mungkin tidak akan letak jawatan, tapi ini suara rakyat kalau dia mahu dengar suara rakyat.
Kita minta dia jelaskan hutang tersebut. Kalau tangguh, akan menambah kos dengan 'interest'nya. Jika Pakatan Rakyat menang di Pahang pun, Pakatan Rakyat terpaksa tanggung kos ini.
Dengan pelbagai konflik yang melanda Umno Pahang, namun PM baru ini dari Pahang. Di mana serba sedikit rakyat Pahang menaruh harapan tinggi kepada PM kerana berasal dari Pahang.

Apakah strategi PAS Pahang untuk meningkatkan sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 nanti?

Dari sudut perasaan rakyat Pahang terhadap Najib itu memang ada. Tidak boleh dinafikan, cuma rakyat perlu rasional. Perlu letak harapan kepada orang yang memang membina rakyat. Najib sudah menjadi MP berpuluh tahun, baru inilah nampak Pekan itu membangun sikit. Bukan soal kepimpinan Najib sahaja dipertikai, tapi kewibawaan parti itu dilihat secara keseluruhannya.
PAS Pahang baru siap membentangkan satu pelan induk. Kita ada jangka panjang bagi menghadapi PRU ke 13. Kita kukuhkan dengan pelan tindakan untuk menarik dokongan rakyat kepada kita.
Oktober nanti, kita akan adakan konvensyen bersama parti-parti dalam Pakatan Rakyat. Saya lihat dalam gerak kerja yang kita turun sekarang ini perlu beberapa tumpuan.
Pertamanya, Felda. Kedua, kampung tradisional yang tidak menerima maklumat menyeluruh. Dan ketiganya kekuatan kita dalam menubuhkan Kelab Penyokong PAS di kawasan-kawasan tertentu termasuk di kalangan masyarakat orang asli.

Tadi, Dato' ada sebutkan tentang penumpuan di Felda-Felda. Mungkinkah ada strategi tertentu yang boleh dikongsi bagi menarik sokongan peneroka ini kepada Pakatan Rakyat dan adakah selama ini Dato' berpuas hati dengan langkah-langkah yang diambil parti dalam usaha tersebut?

Mengenai Felda ini memang kita perlu membuat kajian khusus, bagaimana nak meningkatkan sokongan mereka kepada Pakatan Rakyat. Tugas PAS ialah menghapuskan tanggapan mereka bahawa seolah-olah mereka mendapat anugerah dengan penerimaan tanah oleh BN.
Sedangkan dalam masa yang sama ditekan dengan harga komoditi yang tidak menentu, terpaksa tangung kos pembajaan, yang dia sendiri tidak tahu betapa kosnya. Kita juga menubuhkan satu NGO yang dikenali sebagai Anak yang nampaknya berjaya menarik generasi kedua dan ketiga kepada Pakatan Rakyat.
Memang agak susah mahu menembusi tanah rancangan ini, tapi di Jengka, ada beberapa felda yang kita tidak pernah kalah. Sampai sekarang menang, waktu kalah teruk pun, ada peti undi yang kita menang. Jadi, bagi saya jika ada tumpuan di kawasan ini, sokongan golongan ini boleh berubah. Insya-Allah.

Tiada ulasan: