"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Orang PAS Parit Buntar tak reti pilih pemimpin!!

 Mesyuarat Agung PAS Kawasan Parit Buntar dah selesai minggu lepas. Keputusannya macam yang aku dah paparkan sebelum ni. Memang ada sikit kejutan bila YB Khalil Idham Lim tewas tipis kepada aktivis parti.

Mesyuarat AJK yang pertama pun dah selesai Sabtu tadi dan dah pun buat keputusan yang aku pun dah publish.

Berdesing jugak telinga aku bila ada kawan-kawan yang duduk luar Parit Buntar cakap kat aku macam tajuk atas tu kat aku. Walaupun aku hampir tak terlibat langsung dalam membuat keputusan tu tapi jangan la cakap ikut sedap mulut, aku pun orang PAS Parit Buntar jugak.

Ramai kawan-kawan yang tanya aku: "Pasai apa jadi macam tu?"

Jawapan mudah aku "Dah ramai yang tak undi dia dari yang undi dia, kalah la, kalau ramai yang undi dia dari yang tak undi dia saheh la dia menang"

Depa tanya lagi: "Awat boleh sampai jadi macam tu?"

Aku: "Demokrasi memang la macam tu, 'every votes count'"

Ada yang sambung lagi: "Maksud aku, cerita disebaliknya?"

Aku: "Suka ka tak suka, keputusan dah pun perwakilan buat. Aku suka melihat dari sudut positif. Setiap perwakilan mesti ada alasan sendiri, walaupun sekadar ikut nasihat kawan ka ataupun sekadar suka-suka, tapi masih jugak kena diterima sebagai alasannya. Kita mungkin tau apa yang perwakilan tak tau dan kita mungkin tak tau apa yang perwakilan tau."

Ada pulak yang tambah lagi: "Rugi la, dia kan wakil rakyat kita!"

Aku: "Rugi atau tak lebih bergantung kepada kerja buat kita lepas ni. Kalau kita bertindak mengikut arus untung kita berpeluang untuk untung tapi kalau kita ikut arus rugi jangan salahkan orang lain kalau kita rugi."

Ada pulak lagi yang tambah: "Keputusan tu menunjukkan yang PAS Parit Buntar tak terima orang yang rakyat terima."

Aku: "Itu persepsi dari sudut negatif yang mungkin timbui. Aku suka melihat dari persepsi lain. Mungkin cawangan kesian kat dia. Satu Malaysia tau dia memang sibuk; mula-mula menang, nak kena menyesuaikan diri dengan keadaan baru; lepas tu jadi kerajaan, kena membantu kerajaan terutama sebagai wakil PAS yang memang sikit dan dilantik pulak jadi Ketua BBC; lepas tu pulak kerajaan dirampas, perlu pulak menjadi salah seorang juru cakap utama, nak kena pusing satu Malaysia."

Aku: "Mungkin perwakilan tengok dia kekurangan masa untuk menyusun, menggerakkan dan memantau aktiviti dalaman parti dalam usaha untuk memperkukuhkan parti. Jadinya mungkin perwakilan berniat nak mengurangkan sikit bebanan yang terpaksa dia tanggung"

Aku: "Kurang sikit bebanan dia pasai tidak perlu bertanggungjawap sepenuhnya mengepalai, merancang, mengerak dan memantau sepenuhnya dan dia masih boleh bagi input bergantung kepada keizinan dari segi masa."

Ada pulak sorang ahli PAS yang nakai tambah: "Ni mesti kalah pasai ada orang fitnah dia ni"

Aku: "Hang ada bukti? Hang ada saksi? Tak kira belah mana, tuduhan ka, fitnah ka, kalau takdak bukti jangan seronok-seronk cakap. Jangan kita pulak suka-suka cakap apa yang kita suka sampai tak sedar kita jadi balaci kepada orang yang memang seronok tengok PAS hancur."

Aku: "Kalau setakat cakap orang tolong bagitau sapa perawi dia, kut-kut aku kenai, boleh kita sama-sama check sifat dia, jenih boleh pakai ka jenih ular ayaq. SB Umno memang ramai dok buat kerja macam ni."

Aku: "Dah sampai bab tu, saja la aku nak tanya. Kita dok sembang lama jugak dah, dari dulu hang mengaku ahli PAS tapi pasai apa aku check nama hang takdak?"

Sorang ahli PAS yang nakai: "Hang chek kat sini memang la nama aku takdak, aku ahli kat cawangan kampung la."

Aku: "Ish!! Hang ingat PAS ni koman sangat ka? La ni zaman semua benda boleh check online la. Jangan cakap banyak, bokmai sini no IC hang kut-kut yang aku dapat dulu tu aku silap salin, bagi no lama sekali"

Sorang ahli PAS yang nakai: "Bila pulak aku pernah bagi kat hang no IC aku?"

Aku: "Aiii! Jangan la pandang PAS ni lekeh sangat, Takat nak cari no IC apa sangat. Hang ni SB Umno kut"

 MERDEKA RAKYAT NEGARA PERKASA 

 

Cenangau 
http://cenangau.blogspot.com/

Tiada ulasan: