"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penyakit misteri serang 200 penduduk

Lebih 200 penduduk dari tiga kampung di Mukim Lesung dan Mukim Bukit Lada dekat Pokok Sena mengalami penyakit ganjil dengan demam berpanjangan dan sakit sendi.

Penduduk mendakwa, penyakit itu mula berjangkit di Kampung Desa Keda sebelum merebak di Kampung Hujung Bendang, Bendang Baru dan Kampung Baru sejak pertengahan Mac, lapor 
Bernama.

Mereka berkata, ia berjangkit secara berperingkat dengan pesakit mengalami tanda-tanda demam berpanjangan serta sakit-sakit pada bahagian sendi seluruh anggota badan.

Seorang mangsa Halibon Saad, 57, dari Kampung Baru berkata jenis penyakit itu belum mendapat pengesahan pihak hospital sehingga kini.
"Penyakit itu menyebabkan ramai di antara kami demam dan sakit sendi, malah ada kes yang teruk sampai tidak boleh bangun," beliau dipetik berkata hari ini.

Halibon berkata, kebanyakan pesakit turut mengalami peningkatan mendadak suhu badan dan apabila pemeriksaan dilakukan di klinik kesihatan dan hospital, mereka tidak dimaklumkan penyakit yang dialami.

Katanya, untuk meredakan penyakit itu, penduduk hanya minum air kelapa dan minuman isotonik.

Awang Mat, 63, berkata tanda demam itu seakan Chikungunya kerana selain panas badan mereka turut diserang sakit sendi sehingga tidak dapat bergerak.

"Semasa saya demam sejak Ahad lepas, saya rasa sakit sendi yang amat sangat hingga tidak mampu bergerak, namun pulih sedikit hari ini," katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Kampung Baru, Ahmad Bakar berkata setakat ini lebih 60 penduduk dari kampung itu telah dijangkiti penyakit ganjil tersebut.

Menurut agensi berita itu lagi, lebih 50 penduduk dari Kampung Hujung Bendang, lima dari daerah Kampung Bendang Baru turut mula dijangkiti semalam, manakala hampir 100 penduduk dari Desa Keda Kampung Bukit juga dijangkiti hari ini.

"Saya berharap Jabatan Kesihatan dapat memantau penyakit dan mengenal pasti penyakit sebenar yang menyerang penduduk di kampung berkenaan bagi mengelak keadaan lebih buruk," katanya.

Sementara itu, Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Hasnah Ismail berkata, setakat ini beliau belum menerima sebarang laporan dan beliau sendiri akan turun padang esok bagi menyiasat jenis penyakit tersebut.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: