"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahli lebih berhak tentukan timbalan presiden - Abdul Hadi

 

 SHAH ALAM, 4 Mei: Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan, biarlah pemilihan jawatan Timbalan Presiden parti itu ditentukan sendiri oleh kematangan semua ahli PAS di seluruh negara menjelang Muktamar PAS ke-55 pada awal Jun depan.

(Gambar: Abdul Hadi mendengar taklimat dari Pengarah Urusan Karangkraf, Datuk Hussamudin Yaakub)

Ahli Parlimen Marang itu berkata, beliau tidak boleh mengatakan begitu dan begini kerana dengan berbuat demikian ia dikira akan mengganggu kelicinan proses pemilihan untuk jawatan kedua tertinggi dalam parti.

“Apa yang berlaku sekarang adalah pertelingkahan pendapat yang sememangnya dibenarkan di dalam PAS, dan kita yakin suasana ini akan kembali pulih sebaik sahaja selesai muktamar seperti mana selalu,” ujarnya yang menjelaskan isu pemilihan antara ulama dan professional ini berlaku sejak dari PAS ditubuhkan lagi.


Haji Abdul Hadi yang juga Adun Rhu Rendang, Terengganu berkata demikian ketika melayani warga media Syarikat Karangkraf Sdn Bhd, dekat sini yang dikunjunginya selama dua jam bermula jam 10.30 pagi tadi.

Rombongan Presiden PAS itu telah disambut oleh Pengarah Urusan Karangkraf, Datuk Hussamuddin Yaacub, Ketua Pengarang Kumpulan, Encik Jalil Ali, pengurus-pengurus besar dan kakitangan di mana sidang media itu diadakan selepas sesi lawatan dan taklimat mengenai operasi syarikat berkenaan.

Turut serta di dalam kunjungan itu adalah Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Haji Salleh dan Setiausaha Akhbar Presiden, Roslan Shahir dan pegawai-pegawai parti.

Perkara ini berbangkit dari soalan wartawan yang ingin mendapatkan penjelasan secara peribadi dari hati Presiden sendiri; apakah berpuas hati dengan khidmat dan kerja buat Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa selama ini?

Ustaz Abdul Hadi dengan tegas mengatakan, persoalan ini biarlah ahli PAS sahaja yang menentukannya kerana merekalah yang paling berhak memilih kepimpinan mereka di semua peringkat dan beliau tidak boleh memihak.

Wartawan itu tidak berpuas hati lalu bertanyakan soalan tambahan, bagaimana pula dengan pendapat peribadi presiden mengenai perkara tersebut, Tuan Guru sekali menegaskan, ‘urusan peribadi terserahlah pada diri saya sendiri’ sambil meletakkan dua tapak tangannya ke dada.

Dalam pada itu, Abdul Hadi juga berkata, terdapat satu lagi kaedah pemilihan pimpinan yang dapat menyelesaikan banyak masalah berbangkit dengan mengadakan system syura iaitu pemilihan secara dalaman oleh jawatankuasa yang dilantik untuk tujuan berkaitan.

Dalam pada itu, Datuk Hissamuddin berkata, pihaknya terutama akhbar Sinar Harian tidak memihak ke mana-mana kerana bagi mereka urusan mendidik umat dengan mengenengahkan bahan berilmu ke tengah masyarakat adalah diutamakan.

Ustaz Abdul Hadi juga meluangkan masa bergambar dengan rombongan pelajar-pelajar dari Maahad Al-Hamidiah, Kajang yang kelihatan sangat gembira berpeluang bergambar bersama Presiden PAS itu.

Tiada ulasan: