"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Parti Makkal Sakhti Ulang Telatah MIC ?

Kemunculan Parti Makkal Sakthi di persada politik negara membuktikan MIC hilang sokongan rakyat tapi parti baru itu juga dikhuatiri mengulangi 'telatah' jika menyertai komponen Barisan Nasional (BN), menurut bekas Naib Presiden MIC Datuk S S Subramaniam.

"Ini kerana pemimpin Makkal Sakthi juga akan mengejar kedudukan dan projek daripada BN dan mengabaikan kepentingan rakyat," kata Subramaniam.

Persetujuan Najib Razak merasmikan parti baru itu jelas menunjukkan BN terdesak mencari pasangan baru bagi meraih sokongan masyarakat India yang kian menjauhi gabungan itu.

Subramaniam mengganggap tindakan Najib merasmikan Makkal Sakthi adalah semata-mata mahu meraih sokongan kaum India, sekali gus mengelak mereka daripada mengundi Pakatan Rakyat.

"Najib sedar yang BN tidak boleh bergantung kepada MIC sedangkan BN memerlukan undi bukan Melayu termasuk kaum India," tambah beliau.

Subramaniam berkata MIC khususnya Datuk Seri S Samy Vellu pasti cuba menghalang Maakal Sakthi dari menyertai BN sebagaimana yang dilakukannya terhadap Barisan Progresif India (IPF).

"Tapi, kaum India tidak boleh berharap kepada Maakal Sakthi kerana parti itu juga mungkin mengulangi telatah MIC yang gila kuasa dan mengamal pendekatan politik jawatan. Mungkin, sebab itu mereka mahu masuk BN.

"Dalam BN, ada satu jawatan Kabinet diperuntuk kepada parti komponen. Mungkin itu yang mereka kejar. Tapi, hanya pemimpin atasan saja yang dapat jawatan sedangkan nasib orang bawah belum tentu terbela.

"Tidak boleh ada unsur kepentingan individu. Kita mahu orang yang jujur mengetuai perjuangan kaum India tapi ia tidak semestinya berasaskan pendekatan perkauman dan saya lihat hanya KEADILAN menjadi platform terbaik," katanya.

Maakal Sakthi diumumkan penubuhannya Mei lalu, diterajui bekas penyelaras kebangsaan Hindraf, R S Thanenthiran dan pelancarannya dijadualkan pada 10 Oktober ini.
-tvantara.com-

Tiada ulasan: