"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemuda PAS gesa umat Islam boikot SIS dan JAG / UBN najib Altantuya

Dewan Pemuda PAS menggesa rakyat, khususnya umat Islam supaya menolak dan memboikot dua NGO wanita - Sister in Islam (SIS) dan Kumpulan Tindakan Bersama untuk Persamaan Jantina (JAG) - mereka didakwanya bukan sahaja menghina mahkamah syariah dan memperlekehkan undang-undang syariah.

Dewan itu juga menyifatkan tindakan SIS dan JAG menentang hukuman sebat terhadap model sambilan Kartika Sari Dewi Shukarno sebagai "berniat jahat terhadap Islam".

Dalam satu kenyataan hari ini, Ketuanya, Nasrudin Hassan menyifatkan, SIS dan JAG sebagai berpandangan salah, jahil dan gagal melihat hikmah di sebalik pelaksaan hukum Islam.

Beliau mendakwa, mereka bukan sahaja biadap, tetapi terus menghina keputusan mahkamah syariah yang menjatuhkan hukuman itu, tetapi dalam masa yang sama mendiamkan diri terhadap hukuman sebat dalam undang-undang sivil.

"Tindakan SIS dan JAG ini menimbulkan interpretasi yang bersimpang siur... Orang yang beriman dan bertakwa melihat mereka ini berniat jahat terhadap agama Islam dan tidak keterlaluan jika ramai yang menganggap SIS dan JAG berlaku biadab terhadap Islam (secara) amnya dan mahkamah Syariah khasnya," katanya.

Beliau dipercayai mengulas kenyataan terbaru JAQ kelmarin yang mempertikaikan cara permohan SIS di Mahkamah Tinggi Kuantan pada 18 September lalu supaya hukuman sebat Kartika ditangguhkan sementara ia dikaji semula.

Aktivis SIS, Zainah Anwar yang juga bekas pemimpin NGO itu dilaporkan menimbulkan persoalan bagaimana permohonan mereka dinilai dan siapakah pihak yang menghakiminya kerana perkara itu tidak dihebahkan.

Dalam kenyataan itu, Nasrudin turut membandingkan beberapa prosedur sebatan mengikut hukum Islam dan kaedah sivil yang menurutnya sangat jauh berbeza, menyakitkan dan mncederakan.

Beliau sekali lagi mencabar Pengarah Eksekutif SIS, Dr Hamidah Merican berdebat bagi membahaskan sama ada sebatan ke atas kartika kejam dan menjatuhkan maruahnya.
-malaysiakini.com-

Tiada ulasan: