"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

UBN Najib Altantuya: Timbalan Menteri Kewangan cuba mengelirukan?

Anwar Z

Timbalan Menteri Kewangan, Dr Awang Adik Husain, mengatakan bahawa kerajaan pusat belum membuat keputusan terhadap RM1 bilion tuntutan royalti minyak sejak 2004 yang dibuat oleh kerajaan negeri Kelantan yang ditadbir oleh PAS dan tuntutan tersebut masih dalam kajian.

Ini, menurutnya, kerana kedua-dua tempat minyak dijumpai itu berada di zon antarabangsa dan terletak terlalu jauh dari pesisir pantai Kelantan. Salah satu daripadanya terletak berhampiran Vietnam dalam perairan antarabangsa sejauh 250 kilometer dari pesisir pantai Kelantan dan satu lagi berada 150 kilometer dari pantai Kelantan dalam perairan bersama dengan Negara jiran.

Oleh itu, menurut Timbalan Menteri itu lagi, pendapatan dari minyak tersebut lebih sesuai diberi kepada kerajaan pusat untuk dibelanjakan bagi pembangunan negara dan tidak hanya tertumpu kepada Kelantan.

Dalam hal ini nampaknya Timbalan Menteri Kewangan tidak menyedari atau buat-buat tidak sedar bahawa Malaysia berhak ke atas pendapatan minyak dari kedua-dua kawasan tersebut ialah kerana adanya Kelantan dan pantai Kelantan. Ukuran 250 kilometer dan 150 kilometer itu dibuat bukan dari Putrajaya atau Kuala Lumpur, tetapi dari pantai Kelantan. Tanpa Kelantan, Malaysia tidak akan berhak ke atas kawasan-kawasan tersebut.

Persoalan jauh atau dekat tidak timbul kerana ukuran jauh atau dekat dikira dari satu titik tertentu dan dalam hal ini titik tersebut terletak di pantai negeri Kelantan. Secara kebetulan dan dari segi sesejarah, Kelantan merupakan sebahagian daripada Malaysia.

Sekiranya Kelantan berada di luar Malaysia, kerajaan pusat tidak akan mendapat apa-apa habuan daripada pendapatan minyak tersebut dan yang akan mendapat faedah sepenuhnya ialah negeri Kelantan.

Selain itu, Timbalan Menteri Kewangan juga nampaknya keliru atau cuba mengelirukan. Yang dituntut oleh kerajaan Kelantan bukanlah seluruh pendapatan kerajaan pusat daripada hasil minyak tersebut, tetapi hanyalah sebahagain daripada hasil tersebut yang dikenali sebagai royalti dan berdasarkan perjanjian yang telah dipersetujui bersama oleh semua pihak, termasuk Petronas.

Jadi soal pendapatan minyak tersebut lebih sesuai diberi kepada kerajaan pusat untuk dibelanjakan bagi pembangunan seluruh Negara tidak timbul sama sekali. Pendapatan kerajaan pusat daripada hasil minyak ini jauh lebih banyak daripada royalti yang sepatutnya diperolehi oleh kerajaan Kelantan.

Tiada ulasan: