"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Petunjuk' yang paling tepat PRU13?

Al-Brangi

Presiden Umno mungkin teruja dengan tinjauan Merdeka Centre yang mendapati 72 peratus rakyat Malaysia berpuas hati dengan perkhidmatannya.Kalau nak diukur dengan kestabilan politik, sampai bila pun tak stabil, ingat senang ke nak dapatkan 'perfect 10'.

Kalau nak diukur dengan pemulihan ekonomi, amat jelas dan terang, tak perlu bersuluh lagi keadaannya.

Tetapi Umno/BN perlukan PRU untuk merampas balik 2/3 majoriti untuk memastikan kuasa Umno/BN betul-betul berkuasa untuk mematahkan tuntutan rakyat Kelantan dalam isu royalti yang tidak berkesudahan.


Walau apapun seseorang pemimpin amat memerlukan populariti untuk mengekalkan kuasa, diikuti kestabilan parti-parti komponen. Penunjuk ekonomi tidak membantu sangat dalam membuat keputusan, kerana ia boleh di'make-up' untuk nampak cantik.

Tetapi jikalau petunjuk ekonomi sudah terlampau parah, sudah tak berdaya lagi di'make-up', maka dengan sendiri populariti akan menurun.

Presiden Umno seboleh2nya tidak mahu melepas peluang keemasan ini, bagi seorang 'striker', 'half-chance' yang diperolehi akan menjelma menjadi gol.

Dengan mencongak secara kasar, tidak mungkin dalam waktu terdekat, dengan mengambil kira bulan puasa, bulan haji dan banjir menanti di separuh terakhir tahun 2010, maka tahun 2011 memerlukan Pakatan Rakyat memanaskan badan lebih awal.

Tiada ulasan: