"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Bini puaka': Jumlah botol petrol dijumpai diragui

Perbicaraan kes lima mahasiswa Universiti Malaya yang didakwa melakukan khianat dengan mencurah petrol ke atas permaidani beberapa jam sebelum isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor hadir bagi melancarkan kempen mengutip derma bagi kanak-kanak Palestin bersambung di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Bagaimanapun pegawai penyiasat kes itu dilihat kurang berkeyakinan ketika memberikan keterangannya.

Mohd Najeeb Mohd Esam - pegawai daripada ibu pejabat daerah (IPD) Brickfields - pada mulanya tidak dapat memastikan jumlah barang bukti kes cubaan membakar sebuah dewan kuliah di Universiti Malaya (UM) pada Jun tahun lalu

Beliau hanya mampu berbuat demikian selepas melihat kembali gambar yang ditunjukkan oleh timbalan pendakwa raya Aidatul Azura Zainal Abidin.

Mohd Najeeb kemudiannya mengesahkan menjumpai tiga botol yang digunakan untuk mengisi petrol di blok G, Jabatan Kejuruteraan Awam di Universiti Malaya.

Blok yang salah

Selain kegagalan mengenalpasti jumlah botol dengan tepat, Mohd Najeeb juga terpaksa membetulkan kenyataan awalnya yang menyatakan botol berkenaan dijumpai di blok F pada jabatan yang sama.

Beliau berkata hasil siasatan mendapati botol tersebut dipercayai dibuang oleh tertuduh kedua kes itu Mohd Syahruldeen Ahmad Rosli.

"Apabila (tiba) di tempat kejadian, saya nampak (seorang pegawai) Chif Inspektor Shahrudin menunjukkan OKT (orang kena tuduh) yang dia tangkap.

"Chif Inspektor tunjukkan di mana botol-botol (yang) diisi petrol dibuang dan sarung tangan getah sekali, bersama-sama OKT, (Mohd) Syahruldeen," kata Mohd Najeeb.

Mohd Syahruldeen dan empat lagi rakannya menghadapi tiga pertuduhan mengikut Kanun Keseksaan berikutan kejadian pada 24 Jun tahun lalu.

M

ereka juga didakwa menconteng perkataan 'bini puaka' di bangunan berkenaan.

Mengulas lanjut mengenai penemuan barang kes itu, Mohd Najeeb berkata beliau nampak kehadiran pasukan forensik di jabatan tersebut untuk menyiasat barang berkenaan.

Ambil gambar

"(Saya lihat mereka) ada letakkan penanda pada botol-botol dan sarung tangan. (Saya) tengok mereka buat penandaaan," katanya sambil memberitahu beliau ada meminta seorang jurufoto polis mengambil gambarnya.

Tambahnya, beliau melihat pasukan forensik itu membuat siasatan itu hadap bahan bukti itu daripada awal hingga akhir.

Selain Mohd Syahruldeen, turut dituduh ialah Shazni Munir Mohd Ithnin, Muhammad Aizat Roslan dan Muhammad Saufi Jelani dan Mohd Izzuddin Helmi Mohd Zaini.

Mereka didakwa melakukan kesalahan bawah Seksyen-sekyen 427, 436 dan 447 Kanun Keseksaan.

Bagi Seksyen 427, mereka dituduh menyimbah petrol di atas permaidani - yang bakal dilalui Rosmah - dan menconteng di sebuah dewan akademi pengajian itu.

Manakala bagi Seksyen 436, kelima-lima mahasiswa itu dituduh melakukan perbuatan khianat dengan menggunakan api di tempat dan waktu yang sama.

Bagi Seksyen 447 pula, mereka dituduh melakukan pencerobohan jenayah pada tarikh dan masa yang sama.

Pihak pembelaan diwakili dua peguam iaitu Mohd Arfizi Ramli dan Zulhasmi Sharif.

Hakim Rozana Ali Yusoff menetapkan perbicaraan akan bersambung semula pada 13 Ogos ini.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: