"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis Punjab dakwa Malaysia pangkalan militan Sikh

Polis Punjab mendakwa bahawa Khalistan Liberation Force (KLF), yang kejam, satu kumpulan puak pemisah Sikh, sudah menubuhkan pangkalan di luar Kuala Lumpur, dengan sekurang-kurangnya empat daripada anggota militannya masih bersembunyi di Malaysia.

mumbai india taj hotel bombing 291108 02Bukti penting itu muncul selepas polis di daerah Patiala, di Punjab, menangkap seorang yang disyaki militan, Pargat Singh berumur 22 tahun Isnin lalu di sebuah rumah tetamu, yang dituduh dalam satu siri pengeboman di negeri itu awal tahun ini.

Beliau disyaki meletakkan bom di luar sebuah loji pembotolan LPG di Nabha dan pangkalan tentera udara Halwara di Punjab.

Laporan perisikan mendedahkan dia lari ke Malaysia, dan mendapatkan perlindungan dari seorang lagi anggota militan KLF, Harminder Singh, yang sudah lama menetap di Seremban.

"Pargat tinggal di Seremban dengan Harminder Singh alias Dali selama setahun. Kami amat yakin bahawa KLF telah menubuhkan satu pangkalan di Malaysia kerana mereka pergi ke sana untuk mendapatkan sokongan.

"Pargat telah pergi ke Thailand melalui jalan raya dan kemudian terbang ke Pakistan bagi mendapatkan latihan senjata. Sudah tentu mereka menggunakan Malaysia bagi menjalankan aktiviti mereka," kata Penguasa Kanan Polis Patiala, Ranbir Singh Khatra ketika dihubungi
Bernama.

NONEPenangkapan Pargat bersama dengan penemuan 15 kilogram RDX dari seorang lagi militan Sikh, dari Khalistan Zindabad Force pada 23 Julai, menyebabkan polis gelisah, dan memaksa agensi perisikan mengesyaki bahawa pengganas Sikh yang berpangkalan di luar Punjab sedang bersiap sedia menimbulkan kekacauan di New Delhi sebelum Sukan Komanwel, Oktober nanti.

Satu makluman polis perisikan Punjab baru-baru ini telah mengesahkan kebimbangan mereka: "Militan tertentu di seberang laut terdesak untuk mendorong empat pelampau Sikh ke India untuk menjalankan aktiviti jahat."

Pergerakan KLF dimulakan oleh pelampau Sikh yang melancarkan pemberontakan bersenjata ke atas kerajaan India pada 1980-an dan 1990-an, menuntut negara Sikh yang berasingan - yang akan disebut "Khalistan".

Walaupun kumpulan itu dihancurkan oleh polis Punjab, saki baki anggota KLF kini beroperasi dari luar India, dengan disokong oleh elemen luar, bagi menimbulkan huru hara di bumi India.

NONE"Kami mengesyaki bahawa sekurang-kurangnya empat lagi militan masih lagi bersembunyi di Malaysia. Kami akan mendapatkan bantuan kerajaan India, Interpol dan kedutaan bagi menangkap mereka," katanya.

Semasa di puncak kekuasaannya, pergerakan pemisah yang ganas itu merampas pesawat Indian Airlines dari Srinagar-Delhi ke Lahore, Pakistan, dengan 255 penumpang pada 1984.

-Bernama-

Tiada ulasan: