"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: Kerajaan dakwa Dr Ling, sudah tidak mampu tutup skandal

Yoges Palaniappan
BAGAN SERAI, 31 Julai:
Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Tun Dr Ling Liong Sik didakwa berhubung skandal projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) sebab kerajaan “tidak boleh lagi menutup sebarang skandal.”

Anwar berkata, walaupun Pakatan Rakyat (PR) terus-menerus membangkitkan perkara berkenaan sejak empat tahun lalu, tetapi kerajaan tidak mengambil sebarang tindakan.

“Setiap kali kami membawa isu ini, kami (Pakatan) dilabel sebagai antinasionalis.

“Dan, sekarang sejak mereka tidak boleh menafikan perkara itu, mereka mendakwa (Dr) Liong Liong Sik,” kata beliau pada ceramah di sini malam tadi.

Kata Penasihat PKR ini, MCA mendakwa PR sebagai pembohong kononnya menyebarkan isu yang tidak benar apabila setiap kali membawa skandal PKFZ.

“Di negara ini orang kaya boleh buat apa sahaja. Malah mereka boleh membunuh seseorang dan bebas,” katanya pada ceramah dihadiri kira-kira 350 orang di dewan Beng Sean Seah meskipun hujan.

Dr Ling, bekas menteri pengangkutan dan bekas presiden MCA mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini kelmarin terhadap tuduhan menipu kerajaan berhubung skandal PKFZ melibatkan pembelian tanah di Pulau Indah membabitkan RM1.08 bilion lapan tahun lepas.

Beliau didakwa atas satu pertuduhan utama dan satu pertuduhan alternatif menipu Kabinet dengan menyembunyikan fakta dalam pembelian tanah itu di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, di Putrajaya di antara 25 September 2002 dan 6 November 2002.

Bagi pertuduhan utama, Dr Ling dituduh mengikut Seksyen 418 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sampai tujuh tahun, dengan denda, atau dengan kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan alternatif, Dr Ling dituduh menipu Jemaah Menteri dengan curangnya menyembunyi fakta serupa pada tempat dan tarikh yang sama, mengikut Seksyen 417 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara yang boleh sampai lima tahun, atau dengan denda, atau dengan kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Akhir tahun lalu empat orang telah didakwa berhubung skandal itu.

Tiada ulasan: