"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nak tinggalkan Islam?

satubenih

Motown tidak menggunakan iklan anti-muslim pada bas-bas di New York City.
Sistem bas SMART Detroit telah menolak untuk memasang iklan yang berbunyi "Fatwakan kepala anda? Adakah masyarakat atau keluarga anda mengugut anda? Nak Tinggalkan Islam?" – dan mengajak orang islam melayari sebuah Web site yang mendesak mereka meninggalkan “ pembohongan Islam."

"Ini sememangnya isu anti-muslim," kata Dawud Walid dari Council on American-Islamic Relations (CAIR) kepada Detroit News Jumaat lepas.
"Syarikat bas SMART , atau mana-mana syarikat bas tidak sepatutnya digunakan untuk meminggirkan sebuah kumpulan minoriti."

Mereka yang mempertahan iklan ini iaitu blogger Manhattan Pamela Geller dan pertubuhan Stop the Islamization of America yang berpengkalan di New York, menjelaskan bahawa ianya adalah isu kebebasan bersuara dan mereka telahpun mengambil tindakan saman.

"Rakyat Amerika berhak mengetahui kebenaran; Islam adalah agama yang ganas dan tidak bertolak ansur," kata Peguam Michigan Richard Thompson, yang memfailkan saman tersebut.

"Orang Kristian, Yahudi dan lain-lain minoriti bukan-islam di zalimi di setiap negara yang dikuasai Islam."

Pihak Metropolitan Transportation Authority (MTA) pula masih terus menggunakan 40 iklan tersebut pada bas mereka, yang mana kata Geller melibatkan kos yang ditanggung kumpulan mereka sebanyak $10,000 sebulan, kerana iklan tersebut tidak melanggari garis panduan pengiklanan ajensi.

Dalam bulan April, sistem bas Miami pada mulanya menolak iklan tersebut tetapi menukar fikiran kemudiannya apabila diugut untuk disaman oleh kumpulan Geller.

Seorang pemimpin dalam bantahan terhadap cadangan pembinaan masjid berhampiran Ground Zero yang mempunyai hubungan dengan pergerakan Tea Party, Geller 51 tahun, telah dicop sebagai seorang yang fanatik oleh CAIR dan kumpulan lain.

Dia juga pernah membuat kecoh dalam komuniti blogosphere apabila membuat rakaman videotape tentang tuduhan terhadap pengganas palestin – sambil berbikini.

Dalam satu temuramah dengan The Daily News, Geller berkata dia tidak peduli jika penganut islam marah dengan iklan tersebut. "Adakah ia menyusahkan mereka yang mengagungkan Islam? Ya," katanya.

Lihat poster iklan di sini
Source : beritaislamglobal.blogspot.com dari csiemaszko@nydailynews.com

Tiada ulasan: