"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perdana Menteri dari PAS, Terima kasihlah Soi Lek

Roslan SMS

PM dari PAS begitulah tajuk akhbar Sinar Harian hari ini. Presiden MCA Chua Soi Lek dilaporkan berkata bahawa jika rakyat mengundi Pakatan Rakyat sehingga menguasai kerajaan pusat, maka calon Perdana Menteri kelak adalah daripada PAS.

Ini bakal berlaku katanya kerana PAS memiliki organisasi yang lebih tersusun dan keahlian yang besar seluruh negara.

Sesungguhnya kenyataan Soi Lek itu berupa dakyah yang mengandungi dua elemen jahat, pertama rakyat perlu berwaspada kerana jika PAS lah PM Malaysia maka masyrakat bukan Melayu khasnya akan merana. Keduanya ia bermaksud mahu menggegar perpaduan dalam PR, biar sesama PR berpecah-belah berebut siapa mahu jadi PM.

Saya sebentar tadi dihubungi wartawan meminta pandangan saya berhubung kenyataan Soi Lek itu. Saya katakan PAS berterima kasih pada Soi Lek, tetapi Soi Lek tidak berhak memutuskan apa yang berlaku dalam PR. Gabungan PAS, PKR dan DAP kukuh dan padu dan akan menentukan sendiri nasib dan masa depan kami, tanpa perlu Soi Lek sibuk-sibuk.

Malah rakyat juga perlu berhati-hati kiranya terus leka, tak mustahil jika Umno terus bermasalah, Soi Lek yang punya rekod akhlak yang “hebat” itu bakal naik sebagai PM BN, kerana itu jauhilah BN!

Jika pada PRU ke 12 lalu PAS bersetuju Dato Seri Anwar lah bakal menjadi PM kiranya pakatan ini berjaya, saya tidak fikir PAS ada masalah untuk terus mengekalkan kepercayaan itu.

Yang penting sekarang bahawa dakyah Soi Lek itu membuktikan betapa kuat dan kukuhnya pengaruh Pakatan Rakyat, sehingga seorang bertaraf Presiden komponan BN terpaksa menghinakan diri menjual dakyah menakut-nakutkan rakyat, seolah rakyat masih berfikiran seperti mereka pada tahuan 50an dulu.

MCA tidak perlu menakut-nakutkan rakyat dengan PAS. Jangankan di Semenanjung Malaysia, di Sibu pun baru-baru ini masyarakat Cina khasnya di sana menerima PAS dengan senang hati. Masalahnya masyarakat Cina sudah hilang kepercayaan pada MCA, kini mantan Presiden MCA diseret ke mahkamah, sebelumnya seorang mantan Presiden (Koon Swan) pernah diseret dan didapati bersalah. Apa lagi tinggal pada MCA selain seorang Presiden yang akhlaknya bakal membawa malapetaka buat BN pada PRU ke 13 nanti. Selamat jalan Soi Lek.

http://n32.blogspot.com/

Tiada ulasan: