"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bakar gereja: Tertuduh akui beri maklumat palsu

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa Raja Mohd Idzham Raja Ibrahim, tertuduh kedua dalam kes membakar gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati pada Januari lepas, mengakui memberi maklumat palsu dalam laporan polis yang dibuat atas nama abangnya, Raja Mohamad Faizal Raja Ibrahim pada 8 Jan lepas.

Pegawai Penyiasat Kanan Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul, ASP Tan Chek Yang, 34, berkata semasa disoal siasat, Raja Mohd Idzham mengaku laporan yang mengatakan abangnya yang juga tertuduh pertama dalam kes itu cedera akibat membakar sampah di rumah rakan mereka adalah palsu.

metro tabernacle church arson mention 120310"Daripada soal siasat itu, Raja Mohd Idzham memberitahu bahawa abangnya tercedera ketika membakar sampah di rumah rakan mereka, Hamzan Zainal Abidin di Hulu Klang di sini dan saya sendiri pergi ke tempat kejadian untuk mendapatkan maklumat," katanya ketika disoal balas peguam Datuk Hanif Hashim yang mewakili adik-beradik itu.

Ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Azlina Rasdi, sama ada beliau mengenali Hamzan, Tan menjawab: "Tidak".

Dalam perbicaraan ini, Raja Mohamad Faizal, 24; Raja Mohamad Idzham, 22; dan Azuwan Shah Ahmad, 23; didakwa bersama-sama beberapa orang yang masih bebas, melakukan khianat dengan membakar gereja di Jalan 4/4C, Desa Melawati itu pada 11.50 malam 7 Jan lepas.

Saksi penting

Ketiga-tiga tertuduh yang bekerja sebagai penghantar surat didakwa mengikut Seksyen 436 Kanun Keseksaan dan Seksyen 34 kanun yang sama yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda jika sabit kesalahan.

Tan, saksi ke-24 pendakwaan, menafikan bahawa dia telah berjumpa dengan saksi penting, Hamzan, yang bertugas sebagai guru dan rakan tertuduh, ketika pergi ke tempat kejadian.

NONE"Saya tidak berjumpa dengan Hamzan sebaliknya saya berjumpa dengan tuan rumah iaitu bapa Hamzan, Zainal Abidin Ibrahim, tetapi saya meminta pegawaisaya, Inspektor Hanis dari Balai Polis Kepong untuk merakam keterangan Hamzan," katanya.

Tan berkata bahawa daripada rakaman percakapan antara Hamzan dan Hanis, Hamzan telah mengesahkan Raja Mohd Faizal dan adiknya berada di rumahnya dan melakukan pembakaran sampah di kawasan rumah itu yang mengakibatkan kedua-duanya telah mengalami kecederaan.

Hakim S.M. Komathy Suppiah kemudian menetapkan Jumaat ini bagi membolehkan pihak pendakwaan dan pembelaan mengemukakan hujahan secara bertulis.

Seramai 12 saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan sepanjang perbicaraan selama lima hari itu.

-Bernama-

Tiada ulasan: