"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perkasa pula dihambat seperti anjing kurap?

Penarik Beca

Antara saat yang paling pedih di dalam hidup kita ialah bila kawan-kawan yang tak berapa kerat membuang kita. Sayyidina 'Ali 'a.s. pernah berkata yang pengajarannya lebih kurang gini: Orang yang miskin ialah orang yang tak ramai kawan. Orang yang lebih miskin pula ialah orang yang kehilangan kawan yang semenangnya tak ramai.

Sekarang ni time Umno buang kawan. Beberapa hari lalu, Tan Sri Musa Hassan menjadi mangsanya. Kini giliran Datuk Ibrahim Ali dan Perkasa pula.

Perkasa pula tidak ramai kawan. Selain Umno, semua orang termasuk orang-orang Melayu membenci atau sekurang-kurangnya tidak sukakan Perkasa. Malang sungguh, dah la kawan pun tak ramai, dihalau pergi pula oleh kawan yang hanya satu itu sahaja (Tun Dr Mahathir kata, "Perkasa members are Umno supporters").

Perkasa telah berjuang habis-habisan sehingga hampir terputus urat kentut demi mempertahankan kuasa Umno dan Barisan Nasional (BN). Nak kata berjuang Melayu sangat pun, di dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor, Ibrahim dan juak-juaknya berkempen secara terbuka untuk calon BN dari MIC di dalam pilihan raya kecil itu.

Malangnya, bila sudah semakin jelas begitu ramai Melayu yang berjaya dibodohkan demi kepentingan para pemimpin Umno dan juak-juak mereka untuk mempertahankan kesedapan merembat duit dengan kuasa yang mereka ada, Perkasa tiada berguna lagi.

Bukan setakat tiada berguna lagi, sekurang-kurangnya di dalam permainan media, Perkasa juga kelihatan dihambat seperti anjing kurap - nasib yang sama seperti dideritai Musa beberapa hari lalu (lihat posting "
Musa Hassan dihambat penuh hina seperti anjing kurap?")

Bagaimanapun, untuk lebih berhati-hati, saya kira eloklah semua itu dilihat sebagai sandiwara di dalam media sahaja. Saya tetap yakin, Umno dan Perkasa berpisah tiada.

Kalau kekasihnya Perkasa pun Umno boleh hambat macam anjing kurap - walaupun mungkin sekadar pementasan dalam media sahaja - sehingga menyalak-nyalak melolong-lolonglah dia keseorangan kerana dinyahkan, bayangkan nasib kita. Itu pengajaran yang jangan sekali-kali kita lupakan!

Berkaitan:

Dr M tetap sokong Perkasa meskipun Umno pimpinan Najib mula sisih (Malaysian Insider 10/9/10)
Dr M backs Perkasa as Najib’s Umno distances itself (Malaysian Insider 10/9/10)
Pemimpin BN mula pamer suara ‘tentang’ pendirian Perkasa (Malaysian Insider 10/9/10)
MCA leaders laud Umno’s distancing from Perkasa (Malaysian Insider 10/9/10)
BN leaders unite against Perkasa (Malaysian Insider 10/9/10)
'Umno needs Perkasa' (NST 9/9/10)
Perkasa severs ties with Umno (Malaysian Insider 9/9/10)
Ibrahim Ali: Perkasa tidak perlukan sokongan Umno (Malaysian Insider 9/9/10)
Ibrahim bidas Setiausaha Agung Umno hanya mahukan undi Cina (Malaysian Insider 8/9/10)
Umno tidak sokong Ibrahim di PRU-13, letak calon di Pasir Mas (Malaysian Insider 8/9/10)
http://penarikbeca.blogspot.com

Tiada ulasan: