"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dari Iklan Bas, Banyak Warga Chicago Memeluk Islam

Dari Iklan Bus, Banyak Warga Chicago Memeluk Islam
Salah satu iklan tentang Islam di bas di Chicago
REPUBLIKA.CO.ID, CHICAGO: Tidak sia-sia usaha Lingkaran Islam Amerika Utara (ICNA) mempromosikan ajaran Islam dengan memanfaatkan segala lini komersial. Melalui program tersebut, tak sedikit warga AS yang akhirnya memeluk Islam.

Cukup besar dana yang mereka keluarkan, yakni 30,900 dolar AS, guna meletakkan iklan pada setiap bas di Chicago. Iklan yang ditempatkan cukup mudah, mereka hanya meletakkan nombor telefon 800 662 di bawah tulisan "anda bertanya Tentang Islam".

Iklan tersebut dipasang selama satu bulan, mulai 19 September - 20 Oktober 2011. Mengingat tingginya minat dan semangat masyarakat terhadap iklan, tak kurang dari 300 ribu pemanggil, ICNA memutuskan memanjangkan iklan tersebut hingga 23 November.

Yang menarik, bagi pemanggil akan dihantar salinan Al-Quran terjemahan bahasa Inggeris, kesusasteraan Islam dan yang lain.

Diretur Kempen ICNA, Saabel Ahmed, berkata setiap lini komersil membuka peluang untuk mengetahui lebih banyak tentang Islam. "Setiap lini membolehkan orang berinteraksi dengan banyak orang, yang kemudian masing-masing saling mengenal satu sama lain," kata Ahmed.

Tak hanya di Chicago, ICNA juga melakukan kempen serupa di New York dan Seattle. Di New York, ICNA meletakkan iklan pada moda kereta bawah tanah. Kandungannya berupa format visual berkaitan soalan yang umumnya terlontar dari warga AS tentang Islam dan jawapannya.

Berjaya dengan kempen tersebut, sejumlah kota di AS dan Kanada meminta ICNA untuk menjalankan projek serupa.

Tiada ulasan: