"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cerita konspirasi terhadap Nik Aziz

Dinsman
Setelah Datuk Ahmad Yaakob mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Kelantan pada 6 Mei 2013, dan Datuk Husam Musa tidak terlantik ke dalam saf Exco Kerajaan Negeri Kelantan yang baru itu; di Kuala Lumpur masih terdengar cerita-cerita yang kurang menyenangkan – kononnya ada konspirasi meminggirkan Tok Guru Nik Aziz dari jawatan Menteri Besar yang telah disandangnya selama 23 tahun itu
.Sewaktu saya berkunjung ke pejabat Harakah pun cerita konspirasi itu masih kedengaran di situ. Di kalangan kawan-kawan Seniman Paksi Rakyat pun ada yang mempersoalkan cadangan Paksi bekerjasama (menganjurkan satu program) dengan kerajaan Kelantan pimpinan Ahmad Yaakob, dengan alasan tidak mahu bersyubhat dengan konspirasi.

Hingga saya pun menjadi hairan sendiri, mengapa pula saya yang dilihat (di kalangan kawan-kawan) lebih ‘hampir’ dengan TG Nik Aziz ini tidak pula berfikir atau terasa demikian? Padahal saya mengikuti (dari jauh) setiap perkembangan dan pergerakan TG Nik Aziz khasnya di hari bersejarah 5 Mei itu.

(Zali kawan saya merakam video pergerakan TG Nik Aziz sepanjang hari 5 Mei itu, dari pagi hingga ke malam, yang sepatutnya TG Nik Aziz mengumumkan keputusan di pejabat PAS Negeri di Bangunan Zulkifli Muhamad, Kota Bharu, malam itu tetapi beliau tidak hadir. Saya menonton keseluruhan rakaman video tiga jam itu.)

Keterkejutan orang menerima berita pengunduran TG Nik Aziz itu memang kita faham, walaupun saya tidaklah terkejut sangat, kerana berdasarkan apa yang saya selalu ikuti perkembangan hidup dan tugas Tok Guru (telah masuk tahun ke-23 menjadi Menteri Besar) yang telah mencapai usia 83 tahun, dan persoalan siapakah bakal penggantinya pun telah beberapa kali dibincangkan, maka soal kemungkinan Tok Guru akan berundur pada bila-bila masa sahaja itu memang sudah ada dalam fikiran saya. Jadi berita bahawa bukan TG Nik Aziz yang angkat sumpah pada petang Isnin 6 Mei itu tidaklah memeranjatkan sangat.

Dan mengapa harus fikirkan ada konspirasi? Kerana yang mengambil tempat Menteri Besar itu rupa-rupanya seorang tokoh yang kurang dikenali ramai di luar Kelantan. Itulah sebabnya barangkali. Apa sebab lain lagi?

Saya sering ke Kelantan dan acapkali berbincang dengan kawan-kawan di sana mengenai siapa bakal mengambil tempat MB apabila dikosongkan TG Nik Aziz (kerana faktor tertentu). Maka saya pun tak berasa pelik apa-apa dengan berita petang Isnin itu. Memang Ahmad Yaakoblah, siapa lagi?

Memang dia tidak sehebat atau setokoh TG Nik Aziz. Tetapi dialah yang paling layak di antara yang ada, dan dia pun sudah 10 tahun membantu TG Nik Aziz, sebagai Timbalan Menteri Besar, sejak 2004.

Lalu bagaimana timbulnya cerita konspirasi itu? Inilah peliknya. Mengenali TG Nik Aziz secara dekat, dan orang-orang di sekelilingnya, saya tak dapat melihat di mana wujudnya jalur yang boleh mencetuskan kita berfikir adanya konspirasi itu. Tak mungkin. Dan hal ini berbeza sangat dengan cerita yang cuba mensabitkan TG Nik Aziz dengan perbuatan rasuah dulu itu (yang kemudiannya disahkan karut oleh pihak SPRM sendiri). Itu digerakkan oleh pihak yang memang bermusuh dengan PAS.

Di kalangan pimpinan PAS Kelantan sendiri wujud tokoh yang boleh menggerakkan konspirasi bagi menyingkirkan TG Nik Aziz, dan TG Nik Aziz pun berjaya disingkirkan secara konspirasi itu? (Eh, biar betul!..) Ada kemungkinkah begitu? Saya tak percaya ada kemungkinan itu.

Namun disebabkan agak meluas cerita itu tersebar di Kuala Lumpur, termasuk di kalangan kawan-kawan sendiri, saya pun terasa perlu mengesahkan keyakinan, lalu menghubungi beberapa sumber yang layak dipercayai di Kota Bharu, termasuk di kalangan keluarga di Pulau Melaka sendiri.

Memang, sumber-sumber yang mengetahui secara langsung dalam cerita ini pun mengakui – memang wujud cerita-cerita tak betul di sekitar peralihan Menteri Besar daripada TG Nik Aziz kepada Ahmad Yaakob itu. Sebab apa terjadi begitu – biarlah. Yang pentingnya tulisan ini ingin menjelaskan hal yang sebenar.

TG Nik Aziz sudahpun menyatakan hasratnya untuk berundur itu, kepada orang terdekat dengannya, sebelum hari mengundi lagi. Dan di hari mengundi itu selepas membuang undi dan melawat beberapa tempat mengundi, tengah harinya selepas solat Zuhur di masjid Cabang Empat (sempat tazkirah sekejap), Tok Guru pulang ke rumah dan tidak keluar lagi, kerana tidak sihat. Doktor datang ke rumahnya petang itu.

Malam itu semua orang menunggu kehadirannya di Pejabat PAS Negeri untuk membuat pengumuman keputusan, seperti kebiasaan setiap kali PRU. Tok Guru tidak hadir. Bukan dia sengaja tidak hadir sebab dia hendak berundur. “Bukan,” kata anak menantu di Pulau Melaka. “Esoknya saya sendiri tanya Tok Guru mengapa tak datang. Dia kata sebab tak sihat, badan jadi tak larat sangat.”

Namun malam itu TG Nik Aziz memanggil mesyuarat Dewan Harian ke rumahnya pagi-pagi esoknya, pukul 7 pagi. Setiausaha Kerja Dewan Harian yang buat panggilan, melalui SMS, seperti biasa.

Dalam mesyuarat itulah Tok Guru mencadangkan Datuk Ahmad Yaakob untuk mengisi jawatan Menteri Besar, dan mendapat persetujuan semua yang hadir. Selepas mesyuarat itu Tok Guru masuk hospital. Dia bercadang hendak hadir majlis angkat sumpah di istana petang itu, sebab itu dia memesan supaya pakaian khas untuk itu turut dibawa ke hospital. Tetapi keadaan kesihatannya petang itu tidak mengizinkan dia hadir.

Saya meninjau juga pandangan beberapa pihak di Kelantan terhadap tindakan TG Nik Aziz membuat cadangan pelantikan Datuk Ahmad Yaakob itu. Rata-rata mereka bersetuju, “untuk mengelak daripada berlaku perselisihan yang serius dan keadaan yang lebih rumit,” akui seorang YB.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Mengapa cerita karut ini masih bermain di minda Orang2 PAS. Lebih bersangka buruk. Bagi saya, pelantikan Ust. Ahmad Yaakob ni telah sepakat para YB dan Istikharah tok guru. Insyaallah, semoga Kelantan sentiasa di bawah lembayung Islam.

Salam tuan, sy blogger yang baru bertapak dalam dunia blog ni, semoga mendapat sokongan drp blog2 otai ni. Apalah sudi kiranya blog sy berada di blog list tuan. Terima kasih tuan.