"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Pengundi Hantu' gemparkan orang ramai di Bukit Bintang

Harakahdaily
(Zunar bersama rakan-rakan 'hantu'nya berdemo di Bukit Bintang)
KUALA LUMPUR: Orang ramai menjadi gempar apabila seekor 'hantu' muncul dengan membawa peti undi ditangan, sambil beberapa orang mengasap kemenyan di tengah-tengah kesibukan di Jalan Bukit Bintang malam minggu lepas.

Namun, hantu itu adalah watak dari sebuah Sketpos (sketsa protes) inisiatif Zunar dan teman-temannya dari Kumpulan kartunis Independen.
Selain watak hantu, turut juga di pamerkan dalam protes jenis "flash mob" itu ialah papan-papan tanda lukisan kartun yang mengritik SPR dan Perdana Menteri yang didakwa mereka menipu dalam PRU-13 yang lalu.

Antara yang dipapar ialah CIMB (Cambodia, Indonesia, Myanmar, Bangla), DAT1M (Dakwat Tipu 1 Malaysia), PM 46% dan sebagainya. Ia turut dihias dengan kartun Pak Monggol, Antutuya, C4 dan Rosmoh. Sketsa berlangsung selama sejam sebelum sepasukan polis datang menghalau.

Menurut Zunar, Sketpos itu adalah salah satu rencana dalam program. "Kartunis Melawan Penipuan PRU" (CAEF).

Tiada ulasan: