"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pesta arak Octoberfest, angkara MCA?

Subky Latif
TIADA kedengaran adanya anjuran minum arak berterangan menyolok mata baik di Selangor atau di mana-mana seperti Octoberfest Shah Alam semasa pemerintahan Barisan Nasional di Selangor dulu.

Mengapa pula semasa pentadbiran Pakatan Rakyat ini orang bernafsu besar pula untuk mengadakan kenduri arak terbuka?

Angkara siapa semua ini?

Jika tidak silap, Chen Chen, wanita bekas pemimpin MCA ada membuat pembelaan kononnya pesta laknat itu boleh memberi pulangan ekonomi yang menggalakkan. Apa pun perkembangan terkutuk itu dikatakan tidak direstui oleh pihak berkuasa Shah Alam.

Tidakkah mungkin MCA di belakang kegiatan tidak senonoh ini?

Ada tiga sebab MCA boleh disyaki berperanan dalam anjuran itu. Pertama, MCA adalah parti golongan saudagar yang matlamat utamanya adalah untuk mengaut untung sebanyak-banyaknya tanpa mengira kesan akhlak masyarakat.

Kedua, ketika PAS baru menang semula di Kelantan tahun 1990 dulu, MCA telah mencabar kerajaan pro Islam itu dengan menganjurkan pesta arak terbuka. Sekalipun Menteri Besar
TG Nik Aziz menasihatkan supaya ia dibatalkan, tetapi MCA berkeras untuk memprovokasi kerajaan baru itu.

Tiada cara baik Tok Guru hendak menghalangnya, lalu beliau mengeluar cabar masyhur kepada MCA, lantaklah mereka hendak berpestahingga pecah perut. Tiba-tiba dengan cabaran Tok guru itu, ia membatalkan pesta itu.

Ketiga, melalui pesta yang dikatakan boleh mendatangkan keuntungan inilah MCA rasa dapat mengembalikan pengaruh politiknya dalam kalangan penganut agama yang menghalalkan minum arak.

MCA dan Gerakan telah runtuh politik dan moral dengan politik saudagarnya atau politik yang mengutamakan golongan kaya. Tiada cara ia dapat kembali berpengaruh melainkan menganjur sesuatu yang boleh menyebabkan setengah orang marah kepada kerajaan Selangor sekarang.

Ia mengharapkan orang akan membuat perbandingan. Semasa BN memerintah, tiada pesta arak di Selangor. Apabila Pakatan memerintah, ada pesta arak. Maka orang yang mahu mewujudkan masyarakat bermaruah dan berakhlak akan hilang kepercayaan kepada Pakatan.

Bagi penganut agama yang agamanya tidak mengharamkan arak curiga dengan Pakatan yang di dalamnya ada PAS, maka dasar PAS boleh mempengaruh DAP dan PKR bagi membenci arak. BN tidak pernah benci arak. Tetapi DAP dan Pakatan boleh jadi benci arak. Pesta arak adalah suatu kempen bagi menjamin pengguna arak tidak hilang hak dan bebas guna arak adalah pada zaman BN.

Kempen ini sebenarnya adalah kempen saudagar arak yang menggunakan nama kebebasan beragama dan menggunakan nama agama yang membenarkan penggunaan arak.

Adakah agama yang tidak mengharamkan arak itu menggalakkan penganut mengambil arak sebanyak-banyak seperti anjuran pesta itu, atau ia sekadar satu kelonggaran mengambil manfaat yang ada pada arak?

Islam tidak menafikan adanya kebaikan arak. Orang jahiliyah tidak melarang arak tetapi mereka menghormati orang tidak mengambil arak. Kristian, Hindu dan lain-lain tidak mengharamkan arak, tetapi masyarakat dunia menghormati Dag Hammarsjold, Setiausaha Agung PBB yang kedua, Nehru dan Lee Kuan Yew kerana sifat non-alkohilic mereka.

Mengapa pembesar dunia itu tidak mengambil arak? Pada mereka, bukan arak tiada kebaikan, tetapi keburukannya lebih banyak. Kerana buruknya lebih banyak, maka Islam mengharamkannya.

Agama yang membenarkan arak adalah sekadar satu kelonggaran atas keperluan tertentu, tetapi tidaklah ia menggalakkan minumnya dengan menganjurkan pesta hingga pecah perut. Islam pula mengharamkannya tetapi tidak melarang bagi mereka yang mengira arak itu ada keperluannya. Tetapi tidak tertarik ia dipestakan.

Jika benar MCA di belakang penganjuran pesta itu, maka MCA telah membenarkan dirinya diperalat oleh saudagar arak yang tahu mengaut untung tetapi tidak kisah dengan moral dan kesejahteraan. Pengeluar arak jangan peralatkan agama yang tidak melarang arak.

Tiada ulasan: