"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perbuatan kejam pengasuh taska terbongkar



Singapura – Kejam lagi tidak berperikemanusian, itulah yang berlaku terhadap beberapa kanak-kanak di sebuah taska di Singapura selepas dipercayai diseksa oleh pengasuh mereka.

Apa yang lebih memilukan adalah kanak kanak yang dianggarkan berusia antara satu hingga empat tahun itu turut disuruh memakan najis sendiri.

Menurut portal Stomp, perbuatan kejam pengasuh di taska Sam’s Early Learning Centre itu terbongkar setelah seorang pengguna WeChat, Singapore Tong memuat naik beberapa keping gambar sebagai bukti kekejaman pengasuh taska berkenan.

Gambar yang tersebar itu turut memaparkan kanak-kanak disuruh tidur di atas lantai tanpa sebarang alas, mahupun bantal.

Pengguna berkenaan turut mendakwa pihak taska membuang susu tepung yang dibekalkan oleh ibu bapa untuk diberikan kepada anak-anak. Malah pihak taska dikatakan tergamak memberi penghuni kecilnya itu makan buah-buahan yang hampir rosak dan busuk.

Agensi Pembangunan Awal Kanak-Kanak, (ECDA) berkata, pihaknya telah menerima aduan penderaan kanak-kanak itu beserta dengan gambar.

“Kami telah sedia maklum dengan pendedahan di media sosial ini dan kini sedang menjalankan siasatan terhadap pusat jagaan kanak-kanak berkenaan.

“Keselamatan dan kesihatan kanak-kanak di pusat penjagaan kanak-kanak adalah keutamaam ECDA,” kata jurucakap ECDA.

Sementara itu, netizen di Singapura bagaikan tidak percaya perkara seperti itu boleh berlaku di negara mereka.

Netizen juga mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan yang lebih keras terhadap pemilik taska berkenaan. – Mynewshub

Tiada ulasan: