"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rakaman kanak-kanak selamatkan duit datuk dari pencuri viral

FMT Reporters 


Siapa sangka seorang kanak-kanak perempuan yang hanya berusia 8 tahun berjaya melumpuhkan cubaan merompak beberapa lelaki bersenjata dekat sebuah kawasan kejiranannya.

Seperti dalam filem, kanak-kanak ini menjadi individu yang dipuji apabila kelakuannya itu dirakam dalam kamera litar tertutup (CCTV) kompleks kediaman viral di laman sosial.

Rakaman menunjukkan kejadian di kawasan kejiranan Trias General di wilayah Cavite, Filipina, apabila 4 lelaki dengan senjata mencuri beberapa barangan berharga dari sebuah rumah berdekatan.

Pada saat pencuri melarikan diri, cucu mangsa yang berjalan-jalan di lorong itu cuba menghentikan mereka dan sempat merampas beg yang dimuatkan dengan wang tunai.

Bagaimanapun, kanak-kanak itu jatuh bersama-sama beg dan seorang lagi perompak merampasnya sebelum melarikan diri.

Pun begitu, kanak-kanak kecil itu terus bangkit dan mengejar mereka yang melarikan diri menggunakan motosikal.

Malangnya, kanak-kanak itu diserang oleh salah seorang perompak apabila dia cuba merampas beg duit milik datuknya.

Menurut laporan berita tempatan, perompak itu berjaya melarikan diri dan kanak-kanak tersebut menghadapi kecederaan di kepala.

Ahli keluarga khususnya datuk kepada kanak-kanak itu hanya sempat teriak dan lari menyelamatkan kanak-kanak itu daripada tercedera lagi.

“Dia bersungguh-sungguh dalam mengejar pencuri dan benar-benar cuba menghentikan usaha mereka dengan berani … tetapi dia cedera di kepalanya,” kata datuk itu.

Laporan juga menyatakan kanak-kanak tersebut kini sedang dirawat di hospital.

“Saya tahu datuk saya bekerja keras untuk memperoleh wang tersebut tetapi sesetengah orang hanya merampasnya pergi begitu sahaja,” kata kanak-kanak itu.

Polis masih menyiasat kejadian itu dan pihak berkuasa tempatan Gen percaya akan menangkap perompak itu dalam masa terdekat kerana wajah mereka bertopi keledar dirakam dalam kamera litar.

Pengguna Facebook bernama Bhing Minia berkongsi rakaman tersebut di Facebook menulis, “Anda sangat berani. Semoga cepat sembuh. Apa yang anda lakukan adalah luar biasa. ”

Video itu viral dalam kalangan penduduk tempatan dan malah seluruh dunia sehingga kanak-kanak itu menerima pujian dan ucapan segera sembuh dari netizen.

Tiada ulasan: