"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tokoh agama dan tilawah AlQuran, Tan Sri Hassan Azhari meninggal dunia

Tokoh agama Tan Sri Hassan Azhari, 91, meninggal dunia akibat kanser limfoma kira-kira 5 petang tadi di Hospital Kuala Lumpur.

Anaknya, bekas ketua polis negara, Tan Sri Musa Hassan ketika dihubungi Bernama berkata bapanya sudah menerima rawatan di hospital berkenaan sejak dua minggu lepas.

“Kami sedang menguruskan jenazah dan masih di hospital. Lokasi pengebumian belum diputuskan lagi,” katanya.

Hassan adalah seorang tokoh yang terkenal dalam bidang tilawah Al-Quran di negara ini, dan sering menganggotai panel hakim musabaqah al-quran peringkat antarbangsa.

Beliau merupakan individu yang melaungkan azan semasa kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957.

Beliau pernah menjadi pengajar di rancangan Muqaddam, program belajar membaca Al-Quran, selama lapan tahun di saluran televisyen RTM pada 1970-an.
-Bernama

Tiada ulasan: