"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

TERKINI!! Perkembangan DUN Melaka

image placeholder

'Jika Umno Melaka singkir Bersatu, Idris boleh jadi kingmaker'

Ng Xiang Yi

Pertemuan empat Anggota Dewan Undangan Negeri Melaka, dua Adun Bersatu dan dua daripada Umno, menimbulkan spekulasi mengenai status kerajaan negeri.

Adun Sungai Udang, Idris Haron, yang termasuk dalam pertemuan itu, menafikan membincangkan rancangan menjatuhkan kerajaan Melaka tetapi mengingatkan dia boleh memainkan peranan sebagai 'kingmaker' (penentu).

Mesyuarat pada 11 Ogos diadakan antara Idris, Adun Umno Pantai Kundor, Nor Azman Hassan, Adun Bersatu dari Patu Rumput, Mohd Rafiq Naizamohideen, dan Adun Bersatu Telatu Mas, Noor Effandi Ahmad.

Walaupun kerajaan Melaka pimpinan Umno, Idris dan Azman telah diketepikan.

Umno Melaka memberikan sokongan kepada Presidennya Ahmad Zahid Hamidi, yang memimpin sekumpulan ahli parlimen Umno menarik sokongan daripada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, yang juga presiden Bersatu.

Langkah itu menyebabkan Muhyiddin bergelut untuk mengembalikan majoriti sokongan terhadapnya di parlimen ketika ketegangan antara Umno dan Bersatu meningkat.

Idris dikatakan berada dalam kem berpihak-Muhyiddin Umno dan mengkritik Zahid, meremehkan kepentingan pertemuan itu.

""Mereka yang datang berjumpa saya - saya tanya khabar dan sebagainya - kebetulan YB Azman ada bersama dengan saya.

"Jadi saya tanya kepada Rafiq tentang perkembangan terbaru kedudukan perdana menteri dan kerajaan persekutuan, dia naib presiden Bersatu.

"Saya juga berikan pujukan, I console him (saya tenangkan dia, kata) akan baik-baik saja selama dia memperjuangkan nasib rakyat. Saya memberinya sokongan moral.

"Orang kata (kita) ada rancangan jatuhkan kerajaan negeri? Saya tidak ada sebarang perbincangan tersebut," kata Idris kepada Malaysiakini.

Namun, Idris mengingatkan jika kedua-dua pemimpin Bersatu diusir keluar daripada kerajaan Melaka pimpinan Umno, maka ia boleh mengacau kedudukan dalam DUN.

"Sekiranya memecat mereka berdua, kerajaan hanya akan tinggal 15 kerusi dan ini bergantung kepada seorang YB bebas iaitu Norhizam.

"Kalau kedudukan Norhizam pun terjejas maka akan tinggal 14 lawan 14, kerana dia bebas dan tidak terikat dengan mana-mana parti," katanya.

Dalam keadaan sebegitu, Idris berkata dia dan Azman dapat memainkan peranan sebagai penentu dalam pembuatan keputusan di DUN.

"Andaian dengan situasi ini, saya dan YB Azman Hassan akan menjadi penentu - king maker kerana saya tidak setuju dengan beberapa dasar perhubungan Umno," katanya.

Mohd Rafiq dan Noor Effandi merupakan dua Adun Bersatu di Melaka. Kedua-duanya juga menjadi anggota exco dalam kerajaan negeri.

Idris mengkritik tindakan Zahid menentang Muhyiddin, berkata presiden partinya wajar meneladani kerajaan perpaduan Umno-Bersatu di Melaka.

"Presiden parti tolak kerajaan (PN), mahu jatuhkan PM, ini semua Covid-19 (dia) lupakan dulu, kita jatuhkan PM dulu," katanya.

Idris menyuarakan sokongannya kepada Muhyiddin dan juga mengkritik Umno Melaka kerana menyokong Zahid.

Seramai 15 ahli parlimen Umno telah menarik sokongan terhadap Muhyiddin tetapi MP Pagoh itu masih mendapat sokongan daripada 23 ahli parlimen Umno yang tinggal.

Muhyiddin sekarang mendapat sokongan 100 daripada 220 anggota parlimen di Dewan Rakyat, kurang 11 kerusi untuk mendapat majoriti mudah.

Tiada ulasan: