"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Veteran Umno dakwa presiden MIC cuba rebut kuasa

FMT Reporters

PETALING JAYA: Kesetiaan Presiden MIC SA Vigneswaran terhadap Barisan Nasional (BN) dipersoal selepas beliau meminta gabungan itu memutuskan pemimpin baharu yang akan menggantikan Ahmad Zahid Hamidi sebagai pengerusi.

Veteran Umno Shahrir Samad mendakwa, Vigneswaran dengan tergesa-gesa cuba merebut kuasa di bawah “Scheme of Things” Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Kenyataan itu merujuk kepada rakaman audio yang bocor, kononnya mesyuarat Majlis Tertinggi Bersatu sebelum kemelut politik pada Februari tahun lalu.

“Kini sudah timbul tanda tanya terhadap semangat setiakawan presiden MIC dalam BN bersama Umno sebagai rakan seperjuangan dalam politik tanahair.”

Pada Khamis, Vigneswaran telah meminta satu mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi BN untuk membincangkan status semasa dan hala tuju kepimpinan parti itu.

Presiden MIC itu berkata, ia disebabkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) menjelaskan status perjawatan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno selepas tamat tempoh penggal kepimpinan 2018/2021 pada 30 Jun lalu adalah bersifat “caretaker” dengan parti itu tidak boleh membuat sebarang keputusan substantif.

Vigneswaran berkata, Zahid adalah presiden Umno dan pengerusi BN, “kita bimbang apa-apa keputusan (dengan Zahid) akan dianggap tidak sah” dan boleh dicabar di mahkamah.

Beliau berkata, BN perlu menentukan jawatan tertinggi koalisi itu diserahkan kepada mana-mana parti komponen yang mendapat persetujuan semua pihak, buat sementara waktu.

Bagaimanapun, Shahrir berkata JPPM masih belum menghantar surat rasmi kepada parti, sambil menambah beliau telah bertanya tentang perkara tersebut malam semalam.

“Tapi Presiden MIC pula yang cepat melenting kerana ingatkan inilah peluang dia buktikan ‘kasih sayangnya’ kepada Muhyiddin dan PN,” kata Shahrir.

Semalam, Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan mengingatkan MIC untuk tidak mendahului keputusan, termasuk berhubung isu MKT Umno berstatus “caretaker”.

Tiada ulasan: