"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr Rozaimi: Jangan jaja nama malaikat dalam kempen

SITI NUR ZAWANI MISCON

Pakar hadis, Dr Rozaimi Ramle menegur agar orang-orang politik tidak menggunakan nama malaikat dalam kempen mereka meraih undi.

Beliau berkata, tiada masalah untuk berkempen memenangkan parti sendiri, namun jangan pula dijaja nama malaikat dalam hal yang belum pasti.

“Nak berkempen politik untuk menangkan parti sendiri tidak ada masalah. Kempenlah dengan cara menjelaskan keistimewaan idea dan gagasan yang ingin dibawa.

“Jangan pula dijaja nama malaikat dalam perkara yang belum pasti.

“Sedikit nasihat saya untuk orang politik yang sedang berkempen,” katanya dalam satu hantaran di Facebooknya semalam.

Hari pengundian bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka akan berlangsung esok, 20 November.

Terdahulu, aktivis politik, Jamzuri Ardani menerusi media sosial Facebooknya, berkongsi satu klip video ceramah pendek yang dianjurkan Perikatan Nasional.

Dalam ceramah tersebut, individu berkenaan meminta rakyat Melaka mengundi parti yang akhirnya ‘malaikat pun tidak memarahi mereka’.

“Saya hanya nak semua orang Melaka, (bila) pangkah (parti) itu, malaikat pun tak marah kita. Malaikat, kenapa aku pangkah ini? Sebab dia telah membuktikan dia telah menjaga kebajikan dan kemaslahatan rakyat. Maka aku pangkahlah dia.

“Kita boleh bagitahu pada malaikat yang soal kita. Kita boleh bagitahu pada Allah di padang mahsyar.

“Nawaitu kita tidak lain tidak bukan, nak memastikan barisan kepimpinan calon-calon Perikatan Nasional kita (menang). Doakan menang besar tuan-tuan,” kata individu tersebut.

Tiada ulasan: