"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapa berjaya bawa pengundi turun, mereka menang

MALAYSIA DATELINE

Pensyarah kanan Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof. Dato’ Dr. Mohammad Agus Yusoff berkata parti yang berjaya membawa pengundi turun mengundi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka 20 November ini adalah pemenang.

Katanya, PRN Melaka kali ini cukup sengit apabila menyaksikan dua parti besar iaitu Pakatan Harapan dan BN sedang bersaing ketika ini.

“Jika ditanya parti mana yang akan menang saya fikir terlalu awal untuk buat ramalan kerana bagi saya parti mana yang dapat membawa pulang atau menarik pengundi melaka yang tinggal di luar untuk datang mengundi parti itu akan mempunyai harapan yang besar untu menang,” kata beliau.

Beliau yang melakukan pemantauan di pusat-pusat daerah mengundi di Melaka rata-rata melahirkan rasa risau kemerosotan jumlah peratusan keluar mengundi khususnya di Melaka.

“Daripada kaum mana yang paling banyak akan keluar mengundi nanti, begitu juga kita risau berapa peratus pengundi di luar Melaka pula yang akan akan balik mengundi,” katanya.

Justeru beliau mengingatkan kepada pengundi Melaka bahawa PRN kali ini bukan sahaja meraikan kerana demokrasi tetapi untuk mewujudkan kerajaan yang stabil selepas ini.

Sebelum ini, Ccalon Ketua Menteri PH Adly Zahari turut meyakinkan rakyat negeri Melaka bahawa mereka akan selamat untuk keluar mengundi nanti jika SOP dipatuhi sebaiknya,

Beliau turut memesan agar pengundi-pengundi jaga jarak, pakai pelitup muka dua lapis dan sentiasa basuh tangan.

Tiada ulasan: