"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muhyiddin hanya ulang cerita basi, kata Tok Mat

Robin Augustin

AYER KEROH: Pemimpin Barisan Nasional (BN) berusaha mengetepikan ancaman daripada Bersatu dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka kerana yakin rakyat di negeri itu bijak menilai kesilapan yang dilakukan oleh Perikatan Nasional (PN).

Dengan menjadikan Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin sebagai sasaran, Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Mohamad Hasan mendakwa bekas Perdana Menteri itu telah bekerjasama dengan DAP, PKR dan Amanah untuk menjatuhkan kerajaan negeri yang stabil dalam pilihan raya umum lalu.

Katanya, beliau yakin pengundi Melaka tidak lupa bahawa pentadbiran Pakatan Harapan (PH) yang turut disertai Bersatu tidak melakukan apa-apa di Melaka sepanjang 22 bulan memegang kuasa, selain menambah hutang negara dan membatalkan Projek Keretapi Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR).

Jelasnya, Muhyiddin tidak meneruskan semula projek itu ketika menjadi Perdana Menteri.

Mengulas mengenai kritikan Muhyiddin terhadap BN, termasuk sering membangkitkan isu 1MDB dan perbicaraan kes rasuah pemimpin Umno, Mohamad berkata ia hanyalah sekadar cerita “basi”.

“Apa kena mengenanya PRN Melaka dengan 1MDB?” katanya.

“Mereka sebenarnya sudah tidak ada modal lagi untuk mengutuk Umno dan asyik benda sama saja. Rakyat sudah muak mendengar cerita sama sejak Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) hingga ke hari ini.”

Katanya, PN juga dilihat tidak dapat membentuk satu kesepakatan seperti yang dilihat dalam kegagalan mereka menamakan calon Ketua Menteri.

“Kita tinggal lagi tiga hari sebelum hari pengundian dan sampai hari ini tidak boleh kemukakan calon Ketua Menteri. Bagaimana kamu mahu bentuk kerajaan?”

Menurutnya, BN mengemukakan “manifesto yang praktikal” kepada pengundi dan calon Ketua Menteri “yang diterima semua” untuk menggantikan penyandangnya Sulaiman Md Ali.

“Rakyat sudah muak kutuk mengutuk,” katanya.

“Mereka mahu dengar apa yang kita boleh dan rancang untuk lakukan sekiranya kita berkuasa.”

Tiada ulasan: