"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pesara tentera didakwa hantar mesej lucah

NOR FARHANA YAACOB

Pesara tentera (dua, dari kiri) tidak mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di Ayer Keroh di sini, pada Rabu.

Pesara tentera (dua, dari kiri) tidak mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di Ayer Keroh di sini, pada Rabu.

MELAKA - Seorang pesara tentera didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, pada Rabu atas empat pertuduhan menghantar mesej WhatsApp secara seksual dan menjijikkan terhadap anak tirinya berusia 14 tahun.

Tertuduh berusia 60 tahun bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Nariman Badruddin.

Mengikut pertuduhan pertama sehingga keempat, tertuduh didakwa telah berkomunikasi secara seksual ke atas anak tirinya berusia 14 tahun 6 bulan dengan menghantar kandungan lucah di sebuah rumah di Bemban, Jasin antara 11 Jun sehingga 31 Ogos lalu.

Pertuduhan itu didakwa mengikut Seksyen 11(1)(a) Akta Kesalahan-kesalahan Seksual Terhadap Kanak-kanak (AKSTK) 2017 dan dibaca bersama Seksyen 16 akta sama, yang memperuntukan hukuman penjara tidak melebihi lima tahun dan hendaklah dikenakan tidak kurang dua sebatan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Nazrin Ali Rahim tidak mencadangkan sebarang jaminan.

Bagaimanapun beliau menawarkan RM40,000 bagi kesemua pertuduhan dan meminta agar syarat tambahan sekiranya mahkamah ingin membenarkan sebarang jaminan.

Muhammad Nazrin turut menyatakan, mangsa kini tinggal bersama ibunya, manakala tertuduh dijaga oleh anak-anak kandung.

Kejadian itu dipercayai terbongkar selepas ibu mangsa telah bercerai dengan tertuduh.

Tertuduh diwakili Peguam Umar Zulkarnain memohon jaminan rendah dibenarkan dengan memberikan alasan anak guamnya telah bekerjasama dengan baik sepanjang siasatan dan bayaran ikat jamin akan dibuat oleh anak kandung yang hadir pada prosiding itu.

Mahkamah kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM20,000 beserta syarat tambahan iaitu tidak mengganggu mangsa sehingga kes selesai dan turut menetapkan 23 November depan sebagai sebutan semula kes.

Tiada ulasan: