"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas bersama Gerakan dalam Perikatan Nasional

ZIN MAHMUD

Pas terima Gerakan apabila bertanding PRU sebagai anggota Perikatan Nasional. Kalaulah BN terima Pas, maka Pas pun terima MCA.

Gerakan dan MCA tolak Hudud dan RUU 355. Tak mengapa. Kalau Gerakan dan MCA lawan Pas, maka Gerakan dan MCA akan dilabel sebagai “komunis” dan “iblis”.

Dalam PRU ini, Gerakan akan bertanding di banyak kawasan majoriti bukan Melayu. Tetapi di situ tentu minoritinya ialah orang Islam. Gerakan akan guna lambang PN. Jadi penyokong Pas yang undi PN bermakna menyokong Gerakan.

Maka segala lambang dan bendera PN yang dipikul dan dibawa ke hulu dan ke hilir oleh penyokong Pas, di dalamnya terdapat Gerakan. Nampaknya Pas boleh tolak ansur dengan parti yang tolak Hudud dan RU355.

Parti Gerakan Rakyat Malaysia mempunyai sejarah dan latar belakang yang tentu tidak disukai oleh banyak penyokong Pas. Parti ini ditubuhkan oleh bekas pemimpin MCA dan Parti Buruh.

Dasar-dasar mereka semasa penubuhannya juga tidak akan dapat diterima oleh kebanyakan orang Melayu.

Tiada ulasan: