"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Deepak sasar menang kerusi parlimen bagi elak 'pendakwaan palsu'

Malaysiakini

Deepak Jaikishan, peniaga permaidani kontroversial dan pengkritik lantang bekas perdana menteri Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor, mengesahkan bahawa dia akan menyertai pentas politik dengan pakatan pembangkang pada pilihan raya umum (PRU) ke-15.

Deepak berkata ia bagi memastikan dia tidak dikenakan pendakwaan yang direka-reka.

Dia bagaimanapun tidak mendedahkan identiti parti pembangkang dan kawasan parlimen yang akan ditandinginya, dan sebaliknya memberitahu Malaysiakini bahawa dia akan menunggu parti itu membuat pengumuman rasmi.

“Saya perlu menang. Saya akan pertaruhkan semuanya. Saya perlu bersuara di parlimen untuk mengelakkan pendakwaan palsu lagi kerana saya telah melaluinya 10 tahun lalu.

“Sebaik sahaja saya menang, walaupun kerajaan (memerintah) menang, ia tidak mengapa kerana saya mempunyai platform di parlimen. Mereka tidak akan berani menyentuh saya.

“Mereka tidak akan berani mengejar saya dengan tuduhan yang dibuat-buat kerana saya sudah mempunyai suara di parlimen. Ia memberikan suara yang sangat berbeza,” kata lelaki berusia 50 tahun itu, yang masih menjalankan perniagaan permaidaninya.

Awal bulan ini, Deepak gagal dalam usahanya untuk mengembalikan semula tuntutan mahkamah terhadap Najib dan Rosmah apabila Mahkamah Persekutuan menolak permohonan semakan olehnya, abangnya J Rajesh, dan syarikat mereka Carpet Raya Sdn Bhd berhubung perjanjian tanah, yang didakwanya menyebabkan kerugian besar kepada syarikatnya.

Mereka juga gagal dalam beberapa saman lain terhadap Najib, Rosmah, Abdul Azeez Abdul Rahim, Bakti Wira Development Sdn Bhd, Boustead Holdings Berhad, dan Cebur Megah Development Sdn Bhd.

Sementara itu, Deepak meraih rating penonton dalam temu bualnya ketika dia mendakwa konspirasi penipuan, rasuah dan pembunuhan melibatkan Najib dan Rosmah, yang disiarkan secara langsung di Jom Channel di Facebook.

Deepak bukan orang baru membuat pendedahan awam mengenai Najib dan Rosmah itu terutama mengenai dakwaan pembunuhan kejam warga Mongolia Altantuya Shaariibuu.

Sebelum 2015, Deepak, yang dilaporkan sebagai pengeluar permaidani terbesar negara, telah banyak terlibat dengan pasangan itu, yang dikenali sebagai sekutu mereka dan orang tengah utama yang didakwa membuat pembayaran besar kepada saksi utama di perbicaraan pembunuhan Altantuya.

Bayaran ini didakwa dikaitkan dengan penarikan balik afidavit bersumpah oleh saksi utama, mendiang penyiasat persendirian P Balasubramaniam.

Penyiasat persendirian mendiang P Balasubramaniam

Bagaimanapun, perselisihan Deepak dengan Najib dan Rosmah membawa kepada beberapa siri pengakuan awam di mana dia mendedahkan peranannya sendiri bagi pihak pasangan itu, berhubung kes berkenaan.

Deepak yang akan berkempen secara bersemuka dan di platform media sosial seperti TikTok dan Facebook berkata dia telah diberi 10 slot dengan Jom Channel dan akan bercakap mengenai isu lain.

Memerangi rasuah

Deepak menyifatkan dirinya mungkin akan menjadi ahli parlimen yang paling lantang dan terus terang kerana latar belakang bukan politiknya.

Menurutnya, walaupun rasuah telah mencapai tahap di mana kecurian secara terang-terangan berlaku di negara ini, tiada sesiapa yang bercakap mengenainya.

“Saya percaya saya boleh menjadi suara yang baik di parlimen.

"Agenda saya adalah untuk memastikan rakyat tidak perlu menanggung ahli politik yang korup," katanya, sambil berikrar mendedahkan ketidakadilan atau salah laku walaupun pelakunya adalah ahli partinya sendiri.

“Kami juga akan melakukan protes duduk di luar kementerian sehingga perkara dibangkitkan ditangani dan pesalah telah dibawa ke mahkamah,” katanya.

Deepak juga dilaporkan disiasat oleh SPRM dan Bank Negara tetapi tidak pernah didakwa.

Semasa sesi parlimen Oktober 2014, peranan menteri perdagangan dalam negeri, pengguna dan koperasi ketika itu Hasan Malek dalam penstrukturan semula hutang RM32 juta Deepak kepada Bank Rakyat turut dipersoalkan.

Penyandang tiga penggal Parlimen Pokok Sena Mahfuz Omar (Amanah) mempersoalkan sama ada tindakan menteri itu selari dengan tanggungjawabnya. Hasan mengesahkan bahawa pinjaman Deepak telah dikendalikan secara sah.

Isu pinjaman Deepak timbul selepas bekas ahli parlimen PKR Pandan Rafizi Ramli mengetengahkan perkara itu, berikutan kemunculan surat oleh Hasan, meminta bank menangguhkan tindakan undang-undang ke atas ahli perniagaan permaidani itu.

Deepak berkata antara langkah awal yang mahu diambilnya sekiranya dipilih menjadi wakil rakyat adalah memperbaharui perbincangan bagi enakmen yang akan memudahkan Mahkamah Pencegahan Rasuah yang sebelum ini diperkenalkan oleh kerajaan Pakatan Harapan.

Dia menjelaskan fasal kritikal dalam enakmen itu adalah untuk menjadikan kesalahan yang didakwa tidak boleh dijamin, selain mengenakan rampasan aset.

“Sebaik sahaja kita memperkenalkan pertuduhan rasuah yang didakwa sebagai kesalahan tidak boleh jamin dan aset dirampas, ia akan menjadi langkah pertama ke arah pembasmian rasuah.

“Tiada apa-apa lagi yang akan membantu kita. Kita harus menyerang ketakutan. Orang ramai perlu takut untuk rasuah,” katanya.

Tiada ulasan: