"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sanusi: PAS dapat 8, Bersatu 7 Parlimen di Kedah

FMT Reporters

PETALING JAYA: PAS mengesahkan akan bertanding di lapan daripada 15 kerusi Parlimen di Kedah pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), kata Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Kedah, Sanusi Md Nor.

Bakinya iaitu tujuh kerusi lagi akan ditandingi rakan komponen PN iaitu Bersatu.

Sanusi berkata, rundingan pembahagian kerusi berkenaan telah dimuktamadkan menerusi beberapa perbincangan termasuk untuk negeri lain.

“Betapa baik kita tak tinggal siapa-siapa. Parti Gerakan kita nak bagi (kerusi di Kedah) tetapi dia kata belum masanya lagi (untuk bertanding),” katanya menurut Utusan Malaysia.

Sanusi yang juga ketua pengarah pilihan raya PAS pusat berkata, kesemua 15 calon PAS dan Bersatu berkenaan akan bertanding menggunakan logo PN di Kedah.

Sementara itu, beliau turut memberi gambaran PAS akan bertanding di Padang Terap dan Baling yang kini disandang oleh Barisan Nasional (BN).

“Di Baling, calon PAS pada PRU14 mendapat 37,483 undi, BN menang 38,557 undi. Kita perlu 1,000 lebih sahaja lagi untuk tewaskan (Datuk Seri) Azeez Rahim.

“(Datuk Seri) Mahdzir Khalid (Padang Terap) menang dengan calon PAS 1,009 undi sahaja beza dan boleh jadi menteri. Tak susah untuk menang kerana kebanyakan kerusi Parlimen di Kedah beza (undi) sangat kecil,” katanya.

PAS ketika ini menyandang tiga kerusi Parlimen iaitu Jerai, Sik dan Pendang termasuk yang diwakili Timbalan Menteri Sumber Manusia, Awang Hashim.

Dalam pada itu, Sanusi yang juga menteri besar berkata, Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah berkemungkinan hanya akan dibubarkan selepas Jun 2023.

“Kita akan hadapi pilihan raya negeri (PRN) di negeri-negeri yang belum bubar, tahun depan lepas Mac akan masuk bulan Ramadan diikuti Aidilfitri kemudian orang pergi haji dan sembelih lembu (Hari Raya Aidiladha), lepas itu baru kita bubar,” katanya.

Tiada ulasan: