"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

“Bersama kami anda suci, tidak bersama kami anda sekotor-kotornya”

NASUHA RAHMAN

Bersama-sama kami anda suci tapi tidak bersama kami anda sekotor-kotornya itulah maksud tersirat dalam gabungan Pas dengan parti Gerakan tetapi tidak untuk DAP.

Umum mengetahui Gerakan adalah satu-satunya komponen BN dahulunya tetapi telah hilang dari arus perdana sejak kalah pilihanraya tahun 2008.

Kemudian kalah lagi kesemua kerusi parlimen dan dun dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2013 dan PRU 2018.

Gerakan adalah parti yang dipenuhi 99 peratus kaum Cina, walaupun kalah, tetapi suaranya tetap agresif.

Di antaranya Parti Gerakan menentang perlaksanaan hudud di Kelantan bahkan bukan sekadar menentang, malah membawa kes ke mahkamah dengan menyaman kerajaan Kelantan kerana hendak melaksanakan hudud, demikian menurut bekas Setiausaha Politik Mohamad Sabu, Nasaie Ismail.

Seterusnya kata beliau dalam kes Chin Peng, Parti Gerakan mendesak kerajaan membenarkan bekas Ketua Parti Komunis Malaya itu untuk pulang ke Malaysia.

“Bukan sekadar abunya selepas kematian, tetapi jasadnya ketika Chin Peng masih hidup didesak Parti Gerakan agar diberi kebenaran untuk kembali ke Malaysia,” katanya.

Malangnya kata beliau Gerakan kembali bernafas apabila menyertai Perikatan Nasional (PN) apabila rakan-rakan gabungannya memberi nyawa baru selepas hilang 3 penggal.

Dan paling penting katanya tidak ada label anti Islam atau pro-komunis buat Parti Gerakan walaupun mereka pernah menyaman hudud dan pernah mendesak Ketua Komunis pulang ke Malaysia.

“Begitulah politik negara kita. Bersama kami, anda suci. Tidak bersama kami, anda kotor sekotor-kotornya,” ujar beliau.

Tiada ulasan: