"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kemelut Sabah - Siapa Main Siapa?

Shahbudin Husin 

Melihat senarai susunan kabinet baru Sabah yang mengangkat sumpah pagi tadi, persoalan utama yang bermain dalam pemikiran kebanyakan orang tentunya ialah siapa main siapa dan siapa akhirnya kena main?

Walaupun Perdana Menteri, Anwar Ibrahim dan timbalannya, Zahid Hamidi turun sendiri ke Sabah untuk menyelesaikan kebuntuan dan kemudian mencadangkan pembentukan kerajaan perpaduan, tetapi Ketua Menteri, Hajiji Noor ternyata enggan akur kepada cadangan tersebut.

Selain mengenepikan UMNO dan Warisan dalam barisan baru kabinetnya, Hajiji turut membawa masuk PH ke dalam kabinet kerajaan negeri, manakala salah seorang daripada lima Adun UMNO yang dikategori belot pula telah diberikan jawatan Timbalan Ketua Menteri menggantikan Bung Mokhtar Radin.

Seorang lagi daripada lima Adun berkenaan juga diberikan jawatan menteri.

Kecewa dengan perlantikan tersebut dan keputusan Hajiji mengenepikan UMNO, Bung Mokhtar selaku Pengerusi UMNO Sabah mengumumkan tidak mengiktiraf kedudukan mereka dalam kerajaan negeri bagi mewakili UMNO.

Ini bermakna, UMNO secara rasmi adalah pembangkang di Sabah walaupun sebelum ini adalah sebahagian daripada kerajaan.

Status lima Adun itu tentunya menjadi perhitungan selepas ini dan apakah tindakan yang bakal UMNO ambil terhadap mereka?

PH pula, daripada kedudukan sebelum ini sebagai pembangkang kini telah bertukar menjadi sebahagian daripada kerajaan.

Warisan yang dulu adalah pembangkang dan cuba bekerjasama dengan UMNO untuk menjatuhkan Hajiji, tetap kekal sebagai pembangkang.

Yang aneh lagi pelik, walaupun UMNO dan Warisan adalah pembangkang di Sabah dalam pembentukan kerajaan baru ini, tetapi mereka adalah sebahagian daripada kerajaan perpaduan di peringkat pusat yang diterajui Anwar.

Persoalan paling besar, bagaimana Hajiji boleh menolak cadangan kerajaan perpaduan yang disarankan Anwar, tetapi dalam masa yang sama membawa masuk dua wakil PH dalam kabinetnya?

Jika idea kerajaan perpaduan Anwar boleh ditolak oleh Hajiji, siapa pula yang memberi restu kemasukan dua wakil PH itu ke dalam kabinet kerajaan negeri?

Ikut logik, jika idea kerajaan perpaduan yang dicadangkan Anwar telah ditolak oleh Hajiji, beliau sebagai Pengerusi PH juga sepatutnya tidak membenarkan penyertaan dua wakil PH itu dilantik sebagai menteri.

Yang paling malang dalam kemelut ini tidak lain ialah UMNO kerana dengan kehilangan status sebagai sebahagian dalam kerajaan negeri,parti itu dikira sebagai pihak yang tewas dan kecundang.

Siapa main siapa dan siapa telah kena main?

Tidak terkecuali menjadi persoalan, apakah keberanian Hajiji menolak cadangan kerajaan perpaduan itu ada kaitan dengan kedatangan Hamzah Zainuddin ke Sabah menemuinya dua hari lalu?

Sebagaimana ditulis dalam artikel sebelum ini – elok-elok jadi kerajaan, UMNO kini sudah jadi pembangkang di Sabah akhirnya.

Walaupun UMNO Sabah pasti ketika ini sedang kecewa dengan nasib mereka, tetapi siapa yang mahu dipersalahkan?

Adakah ia salah Bung Mokhtar yang berpakat dengan Warisan untuk menjatuhkan Hajiji?

Atau ia salah Presiden UMNO, Zahid Hamidi kerana gagal berperanan sewajarnya dalam memastikan penyelesaikan menang-menang dalam kemelut tersebut?

Kebetulan dengan Perhimpunan Agung UMNO yang akan berlangsung Jumaat dan Sabtu ini,

Tiada ulasan: