"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tian Chua: ‘Tolong maafkan saya, terimalah balik’

Faisal Asyraf

PETALING JAYA: Bekas naib presiden PKR dipecat, Tian Chua, berharap Anwar Ibrahim yang juga presiden parti itu memaafkannya kerana melanggar peraturan dan menerimanya semula sebagai ahli.

Keahliannya ditamatkan minggu lalu susulan tindakan bertanding sebagai calon bebas menentang calon PKR, pada PRU15, November lalu.

Beliau diberikan tempoh 14 hari mengemukakan rayuan, namun bekas Ahli Parlimen Batu dua penggal yang juga penyokong kuat Anwar, mengakui tidak mempunyai alasan “mempertahankan diri”.

“Saya bertanding sebagai bebas dan melanggar peraturan disiplin parti,” katanya kepada FMT. “Terpulang kepada presiden sama ada beliau akan memaafkan saya atau tidak.

“Anwar boleh menggunakan kuasanya sebagai presiden untuk memaafkan saya.

“Isunya adalah belas ihsan, bukan hukuman.”

Chua bertembung dengan calon PKR, P Prabakaran dan lapan lagi calon lain bagi kerusi Batu, di mana beliau hilang deposit selepas sekadar meraih 4,603 undi.

Pada 7 Jan, Majlis Pimpinan Pusat PKR memecatnya dan empat ahli lain kerana bertanding pada PRU15 dan pilihan raya negeri (PRN) Sarawak, pada 2021, tanpa restu parti.

Empat yang lain membabitkan Puah Chee Haur (bahagian Parit Buntar), Ahmad Tarmizi Ghazali (Gopeng), M Mohganan (Taiping) dan Nur Khairunisa Abdullah (Sadong Jaya).

Chua berkata, beliau belum menerima surat rasmi status keahliannya, justeru menangguhkan membuat rayuan rasmi.

Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PKR Tan Yee Kew, memberitahu FMT, “surat itu sepatutnya dalam penghantaran”.

Tan berkata, penghantaran surat itu tertangguh kerana perlu ditandatangani Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail.

Tiada ulasan: