"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rombakan kabinet Sabah: Shahelmy ganti Bung Moktar

Malaysiakini

Adun Tanjung Keramat, Shahelmy Yahya hari ini dilantik sebagai timbalan ketua menteri Sabah.

Dia menggantikan Adun Lamag, Bung Moktar Raden.

Shahelmy dilantik sebagai timbalan ketua menteri III dan diberi portfolio kerja raya.

Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (Star) Jeffrey Kitingan kini adalah timbalan ketua menteri i dan memegang porfolio pertanian dan perikanan.

Jawatan timbalan ketua menteri II pula k Dr Joachim Gunsalam dari Parti Bersatu Sabah (PBS). Dia juga dilantik sebagai menteri kerajaan tempatan dan perumahan.

Turut dilantik menganggotai barisan kabinet Sabah ialah Christina Liew (PKR), Phoong Jin Zhe (DAP), dan James Ratib (BN).

Liew dilantik sebagai menteri pelancongan, kebudayaan dan alam sekitar manakala Phoong sebagai menteri pembangunan perindustrian.

Berikut senarai penuh itu:

Ketua Menteri - Haji Hajiji Noor

Timbalan Ketua Menteri l merangkap Menteri Pertanian dan Perikanan - Jeffrey G Kitingan

Timbalan Ketua Menteri ll merangkap Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan - Dr Joachim Gunsalam

Timbalan Ketua Menteri lll merangkap Menteri Kerja Raya - Shahelmey Yahya

Menteri Kewangan - Masidi Manjun 

Menteri Pembangunan Luar Bandar - Jahid Jahim 

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi - Mohd Arifin Mohd Arif 

Menteri Belia dan Sukan - Ellron Angin

Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat - James Ratib 

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar - Christina Liew

Menteri Pembangunan Perindustrian - Phoong Jin Zhe

Tiada ulasan: